Skip to main content

Διαβαλκανική τράπεζα με έδρα τη Θεσσαλονίκη θέλει ο Δραγασάκης

Η αναπτυξιακή τράπεζα που δημιουργούμε στη Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει διαβαλκανικό χρηματοδοτικό κέντρο, τόνισε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης

Πρόταση για δημιουργία μίας αναπτυξιακής τράπεζας για τα Βαλκάνια, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, κατέθεσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Γιάννης Δραγασάκης, κατά την ομιλία του στο 1ο Βαλκανικό Φόρουμ, που διεξάγεται από το υπουργείο Εσωτερικών -Τομέας Μακεδονίας-Θράκης στη ΔΕΘ-Helexpo.

«Μπορούμε να συζητήσουμε για τη δημιουργία μίας διαβαλκανικής αναπτυξιακής τράπεζας και να το θέσουμε ως στόχο. Σε όλον τον κόσμο αναπτύσσονται περιφερειακές τράπεζες, που αποτελούν χρήσιμα εργαλεία και ενδιάμεσους θεσμούς για τη χρησιμοποίηση φόρων από διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς. Μπορούμε να φτιάξουμε έναν οργανισμό διαβαλκανικής ανάπτυξης, στο πλαίσιο δημιουργίας της εθνικής αναπτυξιακής τράπεζας που θέλουμε να έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη, με αρχικά κεφάλαια 200 εκατ. ευρώ. Εάν υπάρξει ενδιαφέρον από άλλες χώρες μπορούμε να δημιουργήσουμε μια πολυμετοχική οντότητα, με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων με στόχο την βαλκανική συνανάπτυξη», είπε χαρακτηριστικά.

Πρότεινε το φόρουμ να θέσει ως πρωταρχική επιδίωξη τη δημιουργία ενός pipeline για έργα υποδομών στα Βαλκάνια, «να δούμε τις κοινές προτεραιότητες, να προχωρήσουμε στην ωρίμανση των έργων, στις μελέτες τους και να αναζητήσουμε από κοινού τη χρηματοδότησή τους».

Ο κ. Δραγασάκης τόνισε πως τα Βαλκάνια έχουν πολλές δυνατότητες ανάπτυξης και αποτελούν σταυροδρόμι. «Αυτό είναι το βασικό πλεονέκτημα της περιοχής, το οποίο είναι κοινό και δεν μπορεί καμία χώρα να το οικειοποιηθεί κατά αποκλειστικότητα», είπε.

«Περάσαμε από την περίοδο της εσωστρέφειας, λόγω της βαθιάς κρίσης. Τώρα, με την έξοδο από τα μνημόνια αποκτούμε τους βαθμούς της ελευθερίας και της κυριαρχίας που είχαμε χάσει. Έχουμε τη βούληση και τη δυνατότητα να αναλάβουμε τον ρόλο που μας αναλογεί για τη συνανάπτυξη της περιοχής. Απορρίπτουμε το δόγμα της περίκλειστης χώρας, τη θέλουμε ανοιχτή, δραστήρια και ενεργή στη διαχείριση των προβλημάτων της περιοχής», ανέφερε.

Για τη Συμφωνία των Πρεσπών ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης είπε ότι απελευθερώνει δυνάμεις και δυνατότητες που ήταν για χρόνια παγωμένες. «Η Συμφωνία αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος βλέπει την περιοχή μας και ενισχύει τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις των δυτικών Βαλκανίων», είπε, σημειώνοντας πως θα βοηθήσει και στην ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας, η οποία, σύμφωνα με τον ίδιο, αποτελεί πυλώνα της εθνικής στρατηγικής και «είμαστε έτοιμοι να προσανατολίσουμε περισσότερους πόρους προς αυτή την κατεύθυνση».

Οι μεγαλύτερες προοπτικές, όπως είπε ο κ. Δραγασάκης, εντοπίζονται τόσο στις υποδομές όσο και στην ενέργεια.

«Η επικύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών νομοτελειακά θα οδηγήσει στην προώθηση πολλαπλών οικονομικών και επιχειρηματικών συνεργασιών όχι μόνο μεταξύ της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας, αλλά και μεταξύ όλων των βαλκανικών κρατών», ανέφερε η υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης, Ελευθερία Χατζηγεωργίου, ανοίγοντας τις εργασίες του Φόρουμ.

Όπως είπε, η Συμφωνία «θα επιτρέψει την έγκριση χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), αλλά και από άλλους ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς μηχανισμούς, προωθώντας την κατασκευή μιας σειράς σημαντικών διακρατικών έργων υποδομής στους τομείς της ενέργειας και των μεταφορών».

Τέτοια έργα είναι σύμφωνα με την κ. Χατζηγεωργίου, ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής και οδικής σύνδεσης  Θεσσαλονίκης – Σκοπίων – Βελιγραδίου – Βουδαπέστης, η κατασκευή αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα στη Β. Μακεδονία και ακολούθως στην Σερβία, η σιδηροδρομική σύνδεση Μπίτολα – Φλώρινας, η κατασκευή του κάθετου άξονα στην Εγνατία Οδό Κοζάνη – Φλώρινα – Μπίτολα – Σκόπια, η δημιουργία εμπορευματικών κέντρων και σταθμών, αλλά και η επαναλειτουργία του πετρελαϊκού αγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων.   

Βασικοί στόχοι του Φόρουμ, όπως τόνισε, είναι η προώθηση της διαβαλκανικής συνεργασίας τους τομείς της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας καθώς και των υποδομών και δικτύων, η αποτύπωση του υφιστάμενου επιχειρηματικού μοντέλου στους τομείς των μεταφορών, της βιομηχανίας, των τεχνολογιών και της ενέργειας, η εξεύρεση των απαραίτητων χρηματοδοτικών εργαλείων, αλλά και η αξιοποίηση του επιχειρηματικού και τεχνολογικού δυναμικού.

«Στόχοι που δεν είναι απλές λεζάντες θεωρητικού αναστοχασμού αλλά  στέρεες βάσεις κατασκευής μιας σειράς σημαντικών διακρατικών έργων υποδομής στους τομείς της ενέργειας,  των μεταφορών και των δικτύων, όπως η σύνδεση των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και του Δούναβη, η Σιδηροδρομική Εγνατία, ο βαλκανικός κλάδος του EAST-MED PIPE αλλά και η ολοκλήρωση του Διαδριατικού Αγωγού (TAP) με προοπτικές επέκτασης και σε άλλες βαλκανικές χώρες», σημείωσε η κ. Χατζηγεωργίου.