Skip to main content

Κυκλοφοριακό: Η εβδομάδα που έδειξε την αδράνεια 25 ετών στη Θεσσαλονίκη, με ή χωρίς Fly Over

Αποδεικνύεται ότι το κυκλοφοριακό είναι ένα πρόβλημα που θα μπορούσε να έχει αντιμετωπιστεί εδώ και χρόνια, πριν καν ακόμα μπει στην εξίσωση το μετρό

Tο κυκλοφοριακό παραμένει εδώ και καιρό στην πρώτη θέση του ενδιαφέροντος των κατοίκων της πόλης. Ένα θέμα που βασανίζει τη Θεσσαλονίκη εδώ και δεκαετίες και ειδικά από τα μέσα της δεκαετίας του '90 και μετά, όταν αυξήθηκε πολύ ο αριθμός των αυτοκινήτων και η χρήση τους..

Εσχάτως συζητείται σε καθημερινή βάση λόγω του έργου κατασκευής της υπερυψωμένης περιφερειακής οδού, που είναι δεδομένο ότι στο επόμενο διάστημα τριών – τεσσάρων ετών θα επιβαρύνει την κατάσταση. Ήδη, από χθες κλείνουν σταδιακά κάποιες λωρίδες κατά μήκος της σημερινής περιφερειακής οδού, μειώνοντας τη φέρουσα ικανότητα του σημαντικότερου άξονα, για την κυκλοφορία αυτοκινήτων από τη μία πλευρά της πόλης στην άλλη. Ενός άξονα που -ταυτόχρονα- είναι ο κύριος τροφοδότης εξυπηρέτησης του αεροδρομίου «Μακεδονία».

Τα μέτρα για την ανακούφιση του κυκλοφοριακού λόγω κατασκευής του Fly Over έχουν ενεργοποιηθεί εδώ και περίπου έναν μήνα, μετά από ουσιαστική κινητοποίηση της Τροχαίας και της Δημοτικής Αστυνομίας στους δρόμους του κέντρου της Θεσσαλονίκης, ώστε να περιοριστεί η μάστιγα των παράνομα σταθμευμένων οχημάτων και των διπλο-τριπλοπαρκαρισμένων, που στενεύουν σε επίπεδο αγροτικών οδών τους δρόμους της πόλης.

Διότι όσο κι αν αντιλαμβάνεται κανείς ότι στο κέντρο της Θεσσαλονίκης δεν υπάρχουν πολλές θέσεις στάθμευσης, άλλο τόσο είναι λογικό να θεωρεί ότι αυτή η έλλειψη δεν μπορεί να μετατρέπεται σε κυκλοφοριακή θηλιά για ολόκληρη την πόλη. Τι παρατηρούμε, λοιπόν, αυτές τις 30 ημέρες -και ειδικά την τελευταία εβδομάδα-, που προηγήθηκαν της έναρξης των εργασιών για το Fly Over;

Τα πρώτα συμπεράσματα είναι πολύ χρήσιμα και μακάρι να αποτελέσουν οδηγό από εδώ και πέρα και για πάντα.

Σημειώστε:

Πρώτον, η αστυνόμευση των δρόμων είναι για μια ασφυκτική πόλη όπως η Θεσσαλονίκη ο μόνος τρόπος για να υπάρχει στοιχειωδώς λειτουργική κυκλοφορία αυτοκινήτων. Πολλοί το επεσήμαναν αυτό τα προηγούμενα χρόνια, αλλά η άποψη δεν ήταν -στην πράξη τουλάχιστον- αποδεκτή. Στην Τροχαία υπήρχε έλλειψη προσωπικού αλλά τις τελευταίες εβδομάδες που η παρουσία της ενισχύθηκε η κατάσταση έγινε πολύ καλύτερη.

Δεύτερον, η ενεργοποίηση των έξυπνων σηματοδοτών προσφέρει επίσης βαθιές ανάσες. Κάτι που σημαίνει ότι το συγκεκριμένο σύστημα θα πρέπει να εξελιχθεί σε απολύτως καθολικό για το σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος, το συντομότερο δυνατό.

Τρίτον, η δημιουργική συζήτηση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα βοηθάει στην ελάφρυνσή του. Κυρίως επειδή οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης παίρνουν στα σοβαρά όχι μόνο το πρόβλημα, αλλά και τη λύση του. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να συμβάλουν -έστω κατά τι- ο καθένας με τον τρόπο του σε θετική κατεύθυνση. Ελάχιστος περιορισμός της χρήση του ΙΧ από τον κάθε Θεσσαλονικιό θα σημάνει μεγάλη βοήθεια.

Το βασικότερο, όμως, συμπέρασμα των τελευταίων εβδομάδων για το κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης, το οποίο προκύπτει απ’ όλα τα παραπάνω μαζί, είναι ότι τελικά πρόκειται για ένα πρόβλημα που θα μπορούσε να έχει αντιμετωπιστεί εδώ και χρόνια, πριν μπει ακόμα στην εξίσωση το μετρό, που -όπως και να το κάνουμε- θα βοηθήσει.

Όταν με Φεστιβάλ Κινηματογράφου, τουριστική έκθεση Philoxenia, επέτειο θανάτου Κεμάλ Αττατουρκ και έργα στην περιφερειακή οδό, στις 9 ή στις 10 το πρωί, η διέλευση από κεντρικούς άξονες της πόλης είναι εύκολη και γρήγορη, τότε υπάρχει λύση. Αρκεί οι αρμόδιοι και οι -έρημοι κι απρόσωποι- εκπρόσωποι να μη κλείνουν τα μάτια μπροστά στην πραγματικότητα, για λόγους πολιτικού ή οικονομικού συμφέροντος. Τα πασαλάκια που είχαν τοποθετηθεί επί Μπουτάρη σε κρίσιμα για το διπλοπαρκάρισμα σημεία, αφαιρέθηκαν σε ορισμένες περιπτώσεις (Ερμού, Μητροπόλεως, Λεωφόρος Στρατού κλπ.) επί Ζέρβα, με τη σύμφωνη γνώμη της Τροχαίας, επειδή «ενοχλούσαν» κάποιους επαγγελματίες, καθώς εμπόδιζαν τη βιαστική στάση για καφέ, κουλούρι, τυρόπιτα και κρουασάν!

Βέβαια, τα σοβαρά λειτουργικά προβλήματα της πόλης εξακολουθούν να υπάρχουν. Άλλα λύνονται και άλλα όχι. Σίγουρα δεν μπορούν να διανοιχτούν στο κέντρο περισσότεροι και μεγαλύτεροι δρόμοι. Ίσως και με τη στάθμευση να υπάρχει ίδιο πρόβλημα, αφού ελεύθεροι χώροι δεν υπάρχουν και η κατασκευή υπόγειων πάρκινγκ κοστίζει και έχει κριθεί ασύμφορη. Αλλά οι τροχονόμοι και οι δημοτικοί αστυνομικοί μπορούν και πρέπει να παραμείνουν καθημερινά στους δρόμους. Οι σηματοδότες μπορούν και πρέπει να γίνονται διαρκώς εξυπνότεροι και η χρήση τους να γενικευτεί.

Ο στόλος των λεωφορείων του ΟΑΣΘ πρέπει να ενισχυθεί και τα δρομολόγια να βελτιωθούν, ώστε η εξυπηρέτηση των επιβατών να είναι αξιοπρεπής και ανθρώπινη. Διότι -για όποιον το ξεχνάει- τα αστικά λεωφορεία δεν κουβαλούν ούτε σακιά με πατάτες, ούτε παστές σαρδέλες. Αν όλα αυτά ισχύσουν ενδεχομένως η κατάσταση με το πρόβλημα στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης να μην είναι τόσο τραγική όπως εύλογα φοβάται ότι θα εξελιχθεί ο μέσος κάτοικος της Θεσσαλονίκης. Σε κάθε περίπτωση, τα μέτρα που εφαρμόζονται τις τελευταίες μέρες δείχνουν τον δρόμο για την αντιμετώπισή του μετά την ολοκλήρωση του Fly Over - που, όπως λένε οι συγκοινωνιολόγοι, από μόνο του δεν είναι πανάκεια, ούτε ακόμα σε συνδυασμό με τη λειτουργία του μετρό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Fly Over δείχνει διεξόδους στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης, άρα μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμο, πριν καν λειτουργήσει.  Διότι η προοπτική του προκάλεσε τρόμο και σοκ σε βαθμό να συζητηθεί το κυκλοφοριακό στα σοβαρά. Επίσης, έχει γίνει η αφορμή για ένα γενικευμένο προβληματισμό στη Θεσσαλονίκη που αφορά τον περιορισμό χρήσης των ΙΧ, έστω και από ανάγκη, δηλαδή από δυσκολία πρόσβασης και αδυναμία στάθμευσης. Ήδη τις τελευταίες εβδομάδες πολλοί ανυποψίαστοι και αμέριμνοι ανάμεσά μας Θεσσαλονικείς έχουν πάρει κλήσεις επειδή στάθμευσαν σε σημεία που για πολλά χρόνια ήταν οι… καβάτζες τους. Ήδη ο σπόρος για μια Θεσσαλονίκη με λιγότερη χρήση αυτοκινήτων έχει πέσει. Αν το έδαφος είναι στοιχειωδώς εύφορο και οι αρμόδιοι φροντίσουν το… πότισμα, κάποια στιγμή, σύντομα, θα αποδώσει.