Skip to main content

Ημερίδα Voria - Καραμανλής: Τριτοκοσμικές οι συγκοινωνίες στην πόλη

Crisis management για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης προτείνει ο βουλευτής της ΝΔ – Χαρακτήρισε αποτυχημένη την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ

Οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης προσομοιάζονται με αυτές τριτοκοσμικής χώρας και αυτή είναι μία θλιβερή διαπίστωση, τόνισε ο βουλευτής Σερρών της ΝΔ και τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Κώστας Καραμανλής, από το βήμα της ημερίδας της Voria.gr «Κυκλοφοριακό Θεσσαλονίκης και αστικές συγκοινωνίες: Δημιουργώντας τις συνθήκες για βιώσιμη κινητικότητα και οικονομική ανάπτυξη» που πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής.

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε συγκεκριμένα στα δύο μεγαλύτερα ζητήματα που αφορούν τη συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης, το μετρό και τον ΟΑΣΘ.

Για το μετρό, έκανε μία ιστορική αναδρομή από την πρώτη δημοπράτηση του έργου μέχρι και σήμερα, σημειώνοντας πως υπήρξαν τεράστιες και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις από πολλές κυβερνήσεις. Παραδέχθηκε ότι από το 2015 η κατασκευή του έργου κινείται με γοργά βήματα, ωστόσο άσκησε κριτική για το γεγονός ότι το έργο θα παραδοθεί το 2020 χωρίς τους βασικούς σταθμούς, Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, «Θα είναι ένα ελλιπέστατο έργο, ένα κολοβό μετρό. Ζωή να έχουμε μέχρι το 2023 που θα είναι έτοιμοι οι δύο σταθμοί», είπε χαρακτηριστικά. Αναφερόμενος στην επέκταση του μετρό προς τα δυτικά, κατηγόρησε τον υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, ότι έδωσε μία ωραία εξαγγελία χωρίς να έχει προβεί σε μελέτη και να έχει βρει τη χρηματοδότηση. «Όλοι επιθυμούμε την επέκταση του μετρό στα δυτικά προάστια της Θεσσαλονίκης, αλλά δεν είναι υπεύθυνο να εξαγγέλουμε έργα, χωρίς να γνωρίζουμε τον χρονικό ορίζοντα και χωρίς να έχουμε μελέτες», τόνισε.

Για τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου είπε ότι μετά την προσφυγή του δήμου Θεσσαλονίκης στο ΣτΕ και την απόρριψη του αιτήματός του, μία διαδικασία που έφερε καθυστέρηση στο έργο, καταλήξαμε στο αρχικό σχέδιο, αυτό της μετακίνησης των αρχαιοτήτων και της επανατοποθέτησής τους μετά την ολοκλήρωση του σταθμού. «Αυτοί που φώναζαν, σήμερα σιωπούν», υπογράμμισε ο βουλευτής της ΝΔ.

Για τον ΟΑΣΘ έκανε λόγο για φλέγον ζήτημα, που συνεχίζει να ταλαιπωρεί το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης. Είπε ότι υπάρχουν ευθύνες στις προηγούμενες κυβερνήσεις για τη διαχείριση του παλαιού καθεστώτος και αναφέρθηκε συγκεκριμένα στην κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά, η οποία, όπως είπε, δεν προχώρησε με αποφασιστικά βήματα στον εξορθολογισμό του οργανισμού. Ωστόσο, χαρακτήρισε το σχέδιο της κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ ως το πλέον αποτυχημένο.

Αναφέρθηκε σε συγκεκριμένους αριθμούς που αφορούν την οικονομική κατάσταση του ΟΑΣΘ τους 17 μήνες που λειτουργεί υπό κρατικό έλεγχο και συγκεκριμένα:

- Ο μέσος όρος επιδότησης των αστικών συγκοινωνιών σε ευρωπαϊκές πόλεις είναι 40-60%. Ο ΟΑΣΘ έχει ετήσια έσοδα 30-35 εκατ. ευρώ και λαμβάνει κρατική επιδότηση 5 εκατ. μηνιαίως, δηλαδή 60 εκατ. τον χρόνο. Άρα μιλούμε για επιδότηση 200%. «Αυτό είναι το αποτέλεσμα της κρατικοποίησης για την οποία είναι περήφανος ο ΣΥΡΙΖΑ», υπογράμμισε.
- Το 2018 υπάρχουν μόνο 350 λειτουργικά λεωφορεία, όταν το 2016, επί του παλαιού καθεστώτος υπήρχαν 480.
- Τα μηνιαία έσοδα του ΟΑΣΘ είναι 3 εκατ. ευρώ φέτος, από 4,6 εκατ. ευρώ το 2016
- Υπάρχει κατάρρευση της τηλεματικής, την οποία ζήλευε η Αθήνα: To σύστημα παρέμεινε χωρίς συντήρηση για 6 μήνες και οι πινακίδες για 12 μήνες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν βλάδες σε 121 σημεία. Παραμένουν ανενεργές οι 21 από τις 200 στάσεις, ενώ οι υπόλοιπες 179 δίνουν λάθος χρόνους αφίξεων. «Μιλάμε για το απόλυτο μπάχαλο», επεσήμανε.

«Είχαμε πει στη Βουλή ότι η κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ θα φέρει περισσότερα προβλήματα από αυτά που επιθυμεί να λύσει. Δυστυχώς επιβεβαιωθήκαμε», τόνισε ο κ. Καραμανλής.

Σε ό,τι αφορά την εξαγγελία του κ. Σπίρτζη για νέα λεωφορεία τον Μάιο του 2019, έκανε λόγο για φρούδες ελπίδες.

Ο βουλευτής της ΝΔ υπογράμμισε την ανάγκη να εκπονηθεί άμεσα ένα σχέδιο crisis management για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και ένα reengineering του ΟΑΣΘ για να «αποφύγουμε την κατάρρευση του, καθώς φοβάμαι ότι η πόλη κινδυνεύει να μείνει χωρίς λεωφορεία».

Είπε ότι υιοθετείται η πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκης για τη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, με την ανάληψη περιαστικών δρομολογίων του ΟΑΣΘ από τα ΚΤΕΛ. «Δεν μπορούμε από τη μία μέρα στην άλλη να αναστρέψουμε την κρατικοποίηση, αλλά υπάρχουν λύσεις», ανέφερε.

Υπογράμμισε την ανάγκη να αντιμετωπιστεί η εισιτηριοδιαφυγή.

Πρότεινε, τέλος, να εξεταστεί η πρόταση για δημιουργία BRT (Bas Rapid Transfers), δηλαδή γραμμών ταχείας κυκλοφορίας λεωφορείων.

«Το πρόβλημα της αστικής συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης είναι ορατό και το βιώνουν όλοι. Κάθε μέρα που περνάει και δεν το αντιμετωπίζουμε η επίλυσή θα γίνεται πιο δύσκολη. Χρειάζεται ένας άμεσος και ψύχραιμος σχεδιασμός της επόμενης ημέρας, ως αποτέλεσμα σοβαρού και συλλογικού διαλόγου, μακριά από πολιτικές και ιδεολογικές αγκυλώσεις. Κοινός μας στόχος πρέπει να είναι να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη τις αστικές συγκοινωνίες που αρμόζουν στην πραγματική πρωτεύουσα των Βαλκανίων», κατέληξε ο κ. Καραμανλής.