Skip to main content

Κέντρο Θεσσαλονίκης: Τρεις μήνες περιθώριο για να μην καταστεί απροσπέλαστο

Με την επιστροφή στην «κανονικότητα» τον Σεπτέμβριο, το κυκλοφοριακό πρόβλημα αναμένεται να επιδεινωθεί εάν δεν ληφθούν εγκαίρως μέτρα.

Με την επιστροφή στην «κανονικότητα» στη Θεσσαλονίκη ανακύπτουν ξανά τα γνωστά κυκλοφοριακά ζητήματα προσπέλασης και μετακίνησης στο κέντρο της πόλης. Το πρόβλημα έγινε εμφανές με την έναρξη άρσης των περιορισμών και αναμένεται να επιδεινωθεί περαιτέρω με την επανέναρξη λειτουργίας όλων των δραστηριοτήτων.

Το καλοκαίρι το πρόβλημα δεν πρόκειται να είναι τόσο έντονο. Κάτι οι διακοπές, κάτι τα κλειστά σχολεία, οι κυκλοφοριακοί φόρτοι δεν θα είναι τόσο μεγάλοι, ώστε να εκφραστεί έντονη δυσαρέσκεια του κόσμου και να προκύψει μεγάλη ταλαιπωρία.

Ωστόσο, με δεδομένο ότι οι πολίτες αποφεύγουν και αναμένεται να συνεχίσουν να αποφεύγουν (όσοι έχουν τη δυνατότητα και όσο ο κορωνοϊός παραμένει σοβαρή απειλή) τις μετακινήσεις με τα αστικά λεωφορεία, έχει αυξηθεί η χρήση των ΙΧ αυτοκινήτων.

Αποτέλεσμα -ακόμη και σήμερα- είναι να καταγράφονται προβλήματα και σημαντικές καθυστερήσεις ειδικά τις ώρες αιχμής και λειτουργίας της αγοράς. Το μεγαλύτερο ζήτημα παρατηρείται τις μεταμεσημεριανές ώρες και στην κατεύθυνση από δυτικά προς τα ανατολικά.

Εκείνες τις ώρες δημιουργούνται ουρές οχημάτων στους κύριους οδικούς άξονες του κέντρου, που δεν μπορούν ακόμη και σήμερα να εξυπηρετήσουν επαρκώς τους πολίτες. Τι θα γίνει από Σεπτέμβριο είναι εύκολο να το προβλέψει οποιοσδήποτε.

Οι συνθήκες έγιναν πιο δύσκολες πλέον, αφού η Εγνατία οδός παραμένει στην κατάσταση που ήταν από την έναρξη των εργασιών κατασκευής του μετρό στο κέντρο, η Μητροπόλεως μετά την τοποθέτηση των πασσάλων και ταυτόχρονα τη μη απαγόρευση στάθμευσης, τη μετατροπή της σε μια απέραντη πιάτσα ταξί και τις φορτοεκφορτώσεις όλες τις ώρες της ημέρας έγινε σχεδόν απροσπέλαστη και η λεωφόρος Νίκης με τη λειτουργία του ποδηλατοδρόμου και τις διαρκείς στάσεις οχημάτων στην αριστερή πλευρά του δρόμου δεν επιτρέπει την ομαλή ροή της κυκλοφορίας, που γίνεται «απρόσκοπτα» μόνο σε μια λωρίδα, τη μεσαία.

Άλλη εναλλακτική για τους πολλούς περισσότερους πολίτες που εργάζονται στη δυτική Θεσσαλονίκη και κατοικούν στο κέντρο ή την ανατολική πλευρά της δεν υπάρχει για να επιστρέψουν από τη δουλειά στο σπίτι. Υπάρχει μόνο η περιφερειακή οδός, αλλά αυτή συνεπάγεται πολύ μεγαλύτερη απόσταση και περισσότερα έξοδα σε καύσιμα. Και επίσης, εκείνη την ώρα οι ταχύτητες που μπορούν να αναπτύξουν τα αυτοκίνητα στον περιφερειακό είναι οι μικρότερες δυνατές, διότι κι εκεί η κίνηση είναι αυξημένη.

Αυτή η «δυσλειτουργία» πρέπει εγκαίρως να αντιμετωπιστεί, διότι με τα υπάρχοντα δεδομένα, οι υφιστάμενες συνθήκες θα επιδεινωθούν περαιτέρω, με το άνοιγμα των σχολείων το Σεπτέμβριο, την επιστροφή των Θεσσαλονικέων στην καθημερινότητά τους και τη συνεχιζόμενη αύξηση των εργαζόμενων στη δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης, όπου οι μεταποιητικές και παραγωγικές μονάδες είναι αυτές που ακόμη δημιουργούν θέσεις εργασίας.

Οι θερινοί μήνες είναι αυτοί που θα κρίνουν πόσο μεγάλο θα είναι το πρόβλημα με την προσδοκώμενη επιστροφή στους κανονικούς ρυθμούς της καθημερινότητας των πολιτών από το φθινόπωρο. Οι αρμόδιοι έχουν μπροστά τους τρεις μήνες για να προετοιμάσουν ένα πλαίσιο παρεμβάσεων, προκειμένου να διευκολυνθεί η μετακίνηση των πολιτών και να υπάρχει όλες τις ώρες της ημέρας ομαλή κυκλοφοριακή ροή, χωρίς μποτιλιαρίσματα, ταλαιπωρία και αγανάκτηση.

Ο γρίφος του προσπελάσιμου κέντρου οδικώς είναι εξαιρετικά δύσκολος. Οι λόγοι είναι προφανείς και χιλιοειπωμένοι. Λύσεις ουσιαστικές δεν βρέθηκαν επί πολλές δεκαετίες τώρα. Πλέον όμως το πρόβλημα απειλεί να γίνει εκρηκτικό, εξαιτίας και των προσωρινών ή μόνιμων παρεμβάσεων στο οδόστρωμα, που δημιουργούν εμπόδια στην ομαλή ροή των οχημάτων.

Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω εάν επιδεινώνει την κατάσταση ο ποδηλατόδρομος ή τα πασσαλάκια, όμως το πρόβλημα άρχισε να δημιουργείται ήδη και είναι βέβαιο πως παραμένοντας ως έχουν τα πράγματα θα επιδεινωθεί. Κι αν μια σοβαρή λύση θα δώσει η λειτουργία του μετρό, δεν είναι σοβαρό να υποχρεωθούν να υποστούν για άλλα δυο ή τρία χρόνια ταλαιπωρία οι Θεσσαλονικείς, περιμένοντας την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου.

Οι αρμόδιοι οφείλουν να μελετήσουν την κατάσταση, να δουν τι έρχεται κάποιους μήνες πιο μπροστά και να ετοιμάσουν ένα πλαίσιο μέτρων διευκόλυνσης της κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων, διότι οι περισσότεροι πολίτες –είτε είσαι οπαδός, είτε εχθρός του ΙΧ, καλώς ή κακώς- χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους το αυτοκίνητο και σ' αυτό δεν μπορεί να κλείνει κανείς τα μάτια.

Ακόμη και στις ρηξικέλευθες προτάσεις περί απαγόρευσης του ΙΧ στο κέντρο της πόλης, που είχαν διατυπωθεί στο παρελθόν, η διέλευση των αυτοκινήτων παρέμενε, από τη στιγμή που δεν υπάρχουν εναλλακτικές σε δρόμους και υποδομές για την εξυπηρέτηση της διαμπερούς κυκλοφορίας διαφορετικά.

Οι τρεις μήνες είναι ένα επαρκές χρονικό περιθώριο για να σχεδιάσουν έστω προσωρινά ή ακόμη και «πρόχειρα» μέτρα οι αρμόδιοι για να μην πνιγεί η πόλη ξανά στο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Τη λέξη «πρόχειρα» μην την παρεξηγήσει κανείς, διότι και τα πασσαλάκια με τέτοιο τρόπο τοποθετήθηκαν... Να μην το ξεχνάμε. Ενδεχόμενη αδράνεια και παραμονή του σημερινού τρόπου λειτουργίας, με αυτά τα δεδομένα στις τρεις κεντρικές οδικές αρτηρίες, θα έχει επιπτώσεις για όσους έχουν αποφασιστικές αρμοδιότητες. Και η «καραμέλα» της ανεπαρκούς αστυνόμευσης δεν θα είναι αρκετή για να... γλυκάνει τους πολίτες.