Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2019
x

ΟΑΣΘ: ΑΞΙΟΤΙΜΕ Κ. ΠΑΠΠΑ ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΟΝ «ΤΡΙΤΟ ΦΑΚΕΛΟ»

Φαντασιώνονται «σαμποτάζ» για να καλύψουν την κατάρρευση του Οργανισμού και το ναυάγιο του διαγωνισμού για την αγορά λεωφορείων.

Ο αστικός μύθος με τους περίφημους «τρεις φακέλους» είναι λίγο πολύ γνωστός. Κυκλοφορεί στους πολιτικούς και δημοσιογραφικούς κύκλους εδώ και δεκαετίες.

Σύμφωνα με αυτόν, κατά την τελετή παράδοσης – παραλαβής ο απερχόμενος κρατικός αξιωματούχος παραδίδει στον διάδοχό του τρεις αριθμημένους κλειστούς φακέλους με την παραίνεση να τους ανοίξει όταν θα δει τα δύσκολα. Στην πρώτη αναποδιά, ανοίγοντας τον πρώτο φάκελο ο νέος αξιωματούχος διαβάζει: «Ρίξ’ τα στους προηγούμενους, πες ότι παρέλαβες καμένη γη». Μετά λίγο καιρό, στην επόμενη δυσκολία άνοιξε και τον δεύτερο φάκελο ο οποίος έγραφε: «Μίλα για σκοτεινές δυνάμεις. Για συμφέροντα. Πες ότι σε υπονομεύουν!». Τα πράγματα όμως χειροτέρεψαν ώσπου ήρθε η ώρα για τον τρίτο φάκελο ο οποίος έγραφε: «Ετοίμασε τώρα, τρεις φακέλους και βάλτους στο συρτάρι».

Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Στέλιος Παππάς, ως παλιά καραβάνα που είναι, γνωρίζει πολύ καλά πώς παίζεται αυτό το παιχνίδι. Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε το τιμόνι του Οργανισμού, πριν από περίπου δύο χρόνια, δεν σταμάτησε ούτε στιγμή να τα ρίχνει στους προηγούμενους, μετόχους και κυβερνήσεις, δικαίως ως ένα βαθμό, μόνον που, προϊόντος του χρόνου, η τακτική αυτή άρχισε να μην πείθει, ούτε καν τον υπουργό που τον διόρισε.

Τις τελευταίες ημέρες κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης περίπου 250 έως 280 λεωφορεία. Μάλιστα, μετά τις 11 το πρωί όταν, λόγω ζέστης, αποσύρονται από την κυκλοφορία όσα οχήματα δεν έχουν κλιματισμό τα λεωφορεία είναι ακόμη λιγότερα. Κι όλα αυτά όταν πριν από μόλις ενάμιση μήνα, η ηγεσία του ΟΑΣΘ ισχυριζόταν ότι τα μάχιμα λεωφορεία υπερέβαιναν τα 400.

Την ίδια ώρα, το πρωί, δεκάδες οδηγοί, σταθερά πάνω από 150, κάποιες μέρες φτάνουν και τους 180, κάθονται άπραγοι στα αμαξοστάσια επειδή δεν υπάρχουν λεωφορεία για να τα οδηγήσουν.

Έτσι ήρθε η ώρα για τον δεύτερο φάκελο. Εδώ και έναν μήνα, υπό το βάρος της σχεδόν πλήρους κατάρρευσης του ΟΑΣΘ, ο κ. Παππάς βγαίνει δεξιά και αριστερά και μιλά για σαμποτάζ από μερίδα των εργαζομένων επειδή, όπως ισχυρίζεται, έχουν συμφέρον να αποτύχει η κρατικοποίηση με σκοπό να επανέλθει ο ΟΑΣΘ στους μετόχους. Το τι ακριβώς ήταν το υποτιθέμενο «σαμποτάζ» το αποκάλυψε χθες το πρωί η Voria.gr, πριν καν να καταθέσει ο πρόεδρος του Οργανισμού τη μηνυτήρια αναφορά στην Εισαγγελία. Πρόκειται για ένα σενάριο, καθαρά προσχηματικό το οποίο, ακόμη και εάν αποδειχθεί αληθές, δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τη δραματική μείωση του αριθμού των διαθέσιμων λεωφορείων, καθώς αναφέρεται σε υποτιθέμενες παρεμβάσεις σε αντλίες πυρόσβεσης ενός εκ των αμαξοστασίων.

Πέραν αυτού, οι εργαζόμενοι αν ήθελαν να κάνουν σαμποτάζ θα το έκαναν ήδη από το καλοκαίρι του 2017 ώστε να υπονομεύσουν εξ αρχής το εγχείρημα της κρατικοποίησης και δεν θα περίμεναν δυο χρόνια για να σαμποτάρουν μια διοίκηση παραπαίουσα, ευρισκόμενη σε αποδρομή.

Όμως, η χθεσινή κατάθεση της μηνυτήριας αναφοράς εξυπηρετούσε και άλλη μία σκοπιμότητα. Χθες έγινε γνωστό ότι ο περίφημος διαγωνισμός για την αγορά των 750 καινούργιων λεωφορείων, με τα 350 να προορίζονται για τον ΟΑΣΘ, ο οποίος επρόκειτο να ολοκληρωθεί στις 5 Ιουλίου, μετατέθηκε για τον Σεπτέμβριο και βλέπουμε. Εν ολίγοις, παραπέμφθηκε στις ελληνικές καλένδες.

Η Voria.gr είχε επισημάνει από την πρώτη στιγμή, από τις 8 Μαΐου όταν ανέβηκε ο υποτιθέμενος διαγωνισμός στη «Διαύγεια» ότι επρόκειτο για ένα φτηνό επικοινωνιακό κόλπο του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, ενόψει των ευρωεκλογών. Είχαμε εξ αρχής επισημάνει ότι ο διαγωνισμός δεν επρόκειτο να γίνει, πρώτον γιατί δεν υπήρχαν τα χρήματα (περίπου 460 εκατ. ευρώ) και δεύτερον επειδή καμία εταιρεία δεν θα κατέθετε προσφορά καθώς οι όροι του διαγωνισμού ήταν πρωτοφανείς, εκτός του συνήθους ευρωπαϊκού πλαισίου. Όπως και έγινε.

Στο μεταξύ:

- Η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ η οποία, σύμφωνα με το ν.4482/2017, θα έπρεπε να ολοκληρωθεί στις αρχές του προσεχούς Δεκεμβρίου, είναι άγνωστο πότε θα τελειώσει, ενδεχομένως μετά το 2020-2021.

- Η εταιρεία Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης (ΑΣΥΘ Α.Ε.) η οποία, βάσει του ίδιου νόμου, θα έπρεπε να συσταθεί το αργότερο έως το τέλος του 2018, έξι μήνες μετά δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτε κι ενώ πλησιάζει ο Δεκέμβριος όταν θα πρέπει η νέα αυτή εταιρεία, ως διάδοχος του ΟΑΣΘ, να αναλάβει εξ ολοκλήρου το συγκοινωνιακό έργο.

- Τα ταμεία του Οργανισμού έχουν στεγνώσει με αποτέλεσμα πολλοί προμηθευτές να μην δίνουν ανταλλακτικά, φοβούμενοι νέα φέσια.

Όμως, για να μην αδικήσω τελείως τον κ. Παππά και τον κ. Σπίρτζη, έκαναν τελευταία και μια σωστή κίνηση, ίσως τη μόνη στη διάρκεια αυτών των δύο χρόνων.

Προχώρησαν σε μερική επανιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ παραχωρώντας, έστω και χωρίς διαγωνισμό, μέρος του συγκοινωνιακού έργου στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης με αποτέλεσμα στις έξι αυτές γραμμές τις οποίες ανέλαβε και υλοποιεί πλέον το ΚΤΕΛ από την 1η Ιουνίου, η κατάσταση να είναι εξαιρετική. Λεωφορεία σε άριστη κατάσταση, αναπαυτικά καθίσματα, κλιματισμός και κυρίως, υλοποίηση όλων των δρομολογίων στην ώρα τους. Όμως, αυτό, δικαιώνει όσους υποστήριζαν εξ αρχής ότι το εγχείρημα της κρατικοποίησης, στο χρόνο που έγινε, με τον τρόπο που έγινε και με τους ανθρώπους που έγινε, ήταν ατυχέστατο, σχεδόν καταστροφικό.

Σήμερα, περίπου δύο χρόνια μετά την κρατικοποίησή του ο ΟΑΣΘ βρίσκεται σε χειρότερη μοίρα, απ’ ότι τον Αύγουστο του 2017. Το δίδυμο Σπίρτζη – Παππά, ασχέτως των αρχικών του προθέσεων, με τους χειρισμούς και τις ανεπάρκειές του, κατάφερε να δυσφημήσει ακόμη και αυτήν την έννοια της κρατικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών. Οι επιλογές τους, όπως και οι ίδιοι, έχουν κριθεί οριστικά και αμετάκλητα από τους Θεσσαλονικείς. Πλέον, ήρθε και γι’ αυτούς η ώρα να ανοίξουν τον τρίτο φάκελο...




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ