Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Υπό πίεση το λιανεμπόριο - Αλλαγές στις πιάτσες, «μαζεύονται» οι πολυεθνικές

Ξενοίκιαστα καταστήματα, ανακατατάξεις στις εμπορικές πιάτσες, δεύτερες σκέψεις ως αποτέλεσμα της ακρίβειας - Ποια η επόμενη ημέρα του retail

«Η αγορά… τσουλάει, ωστόσο δεν είμαι αισιόδοξος για το άμεσο μέλλον του λιανεμπορίου στη Θεσσαλονίκη». Με τα λόγια αυτά περιγράφει το retail στη Θεσσαλονίκη εκπρόσωπος του real estate της πόλης, σημειώνοντας μάλιστα χαρακτηριστικά πως «το λιανεμπόριο κάθε άλλο παρά ζωηρό είναι το τελευταίο διάστημα».

Η εικόνα αυτή είναι, εύκολα, αυταπόδεικτη, αν κάποιος κάνει μία βόλτα στο κέντρο της πόλης, καθώς ακόμη και στη «βασίλισσα» των εμπορικών δρόμων, την οδό Τσιμισκή, καταστήματα φιλέτα ξενοικιάζονται, καταστήματα πολυεθνικών αλυσίδων συρρικνώνουν τον αριθμό τους, στις περιπτώσεις που διατηρούν πλέον του ενός χώρους, επιχειρήσεις μεταφέρονται σε άλλες εμπορικές πιάτσες, επίσης κεντρικές αλλά λιγότερο δημοφιλείς, την ώρα που επενδυτές προερχόμενοι από το retail κάνουν δεύτερες και τρίτες σκέψεις, επανασχεδιάζοντας τη στρατηγική τους βάσει των νέων δεδομένων που έχουν δημιουργηθεί.

Και όλα αυτά την ώρα που δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που, προσπαθώντας να ενεργοποιήσουν τα αντανακλαστικά των καταναλωτών, πραγματοποιούν σχεδόν σε όλη τη διάρκεια του έτους προσφορές σε συγκεκριμένα προϊόντα ή κάνουν «δώρο» το δεύτερο είδος που θα αγοράσει ο καταναλωτής όταν πρόκειται για κάποιο ποσό και πάνω.

Υπάρχουν και περιπτώσεις καταστημάτων που διαφημίζουν πως πωλούν τα προϊόντα τους κάτω του κόστους έως και 70%, καθώς πρόκειται σύντομα να κατεβάσουν ρολά, κάτι που όμως δεν φαίνεται να επαληθεύεται, αφού «η διάλυση τιμών», όπως την αναφέρουν, παραμένει για χρόνια ως κράχτης στις προθήκες τους.

Η αγορά της Θεσσαλονίκης ζει στον αστερισμό των προσφορών και μιας υπερπροσπάθειας να κρατηθεί στη ζωή, την ώρα που ακόμη και καταστήματα πολυεθνικών, που κερδίζουν μεγάλο κομμάτι της καταναλωτικής πίτας, προσφέρουν «ειδικές τιμές» σε συγκεκριμένα είδη.

Όπως λένε γνώστες της αγοράς, «τα εισοδήματα είναι ελάχιστα, η ακρίβεια στα βασικά αγαθά έχει χτυπήσει κόκκινο, τα ανελαστικά έξοδα συνεχώς αυξάνονται. Κατά συνέπεια δεν υπάρχουν περιθώρια για την ικανοποίηση καταναλωτικών αναγκών που μεταφράζονται σε… ενδύματα και υποδήματα. Τα εν λόγω είδη έχουν γίνει πολυτέλεια για τους καταναλωτές που είναι επιφυλακτικοί για οποιαδήποτε δαπάνη θα τους έβγαζε εκτός του προϋπολογισμού τους».

Αλλάζουν εμπορικές πιάτσες

Το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν οι περιπτώσεις επιχειρήσεων που μεταφέρονται από περισσότερο κεντρικά καταστήματα σε μικρότερους χώρους οι οποίοι βρίσκονται σε λιγότερο δημοφιλή εμπορικά σημεία. Όπως λένε εκπρόσωποι της αγοράς ακινήτων, η εξέλιξη αυτή προφανώς και δεν αποτελεί την πρώτη επιλογή των επιχειρηματιών, καθώς με τον τρόπο αυτόν ενδέχεται να χάσουν μέρος της σταθερής τους πελατείας ακόμη και στις περιπτώσεις που θα μετακινηθούν σε κεντρικό κατάστημα.  

Ωστόσο αποτελεί λύση ανάγκης για κάποιους επιχειρηματίες που επιθυμούν να βρουν κατάστημα με χαμηλότερο ενοίκιο. Η μεταφορά της επιχείρησης στην πλειονότητα των περιπτώσεων γίνεται όταν λήγει το μισθωτήριο και δεν αναμένεται να ενεργοποιηθούν οι όποιες ρήτρες θα τους επέβαλαν να πληρώσουν μισθώματα αν έφευγαν πριν τη λήξη του.  

Την ίδια ώρα υπάρχουν και περιπτώσεις πολυεθνικών που ενώ είχαν διπλή παρουσία στο κέντρο της Θεσσαλονίκης έκλεισαν το ένα από τα καταστήματά τους. Χαρακτηριστική περίπτωση το αγαπητό ισπανικό σήμα Mango, που σήμερα διατηρεί ένα κατάστημα στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Κομνηνών, κλείνοντας το έτερο που είχε στο εμπορικό κέντρο Πλατεία. Σημειώνεται πως το συγκεκριμένο κατάστημα παραμένει από πέρυσι το φθινόπωρο ξενοίκιαστο.

Επίσης και το brand Bershka του δημοφιλούς ισπανικού ομίλου Inditex διατήρησε ένα κατάστημα, επίσης στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Κομνηνών, κλείνοντας το έτερο που είχε στο παρελθόν στην Τσιμισκή, το οποίο μέχρι και σήμερα παραμένει ξενοίκιαστο.

Την ίδια ώρα δεν λείπουν και οι περιπτώσεις καταστημάτων όπως της αλυσίδας καλλυντικών Sephora, που βρίσκεται στη διαδικασία ανακαίνισης, αλλά και της ιταλικής αλυσίδας ένδυσης Terranova, που έχει προσωρινά κλείσει το ένα της κατάστημα στην Τσιμισκή 19, προκειμένου να ανακαινιστεί, και εξυπηρετεί τους πελάτες της στο έτερο κατάστημά της, στην οδό Κούσκουρα 8.

Ξενοίκιαστα καταστήματα

Στις περιπτώσεις ξενοίκιαστων καταστημάτων που παραμένουν επί μακρόν σημαντικό ρόλο παίζουν και οι απαιτήσεις των ιδιοκτητών που συχνά είναι ιδιαίτερα υψηλές έναντι των μέσων τιμών μίσθωσης που αφορούν αντίστοιχα καταστήματα σε δημοφιλείς εμπορικούς δρόμους όπως είναι η Τσιμισκή.

Όπως λένε μεσίτες, οι πιο «συνειδητοποιημένοι» ιδιοκτήτες ζητούν ενοίκια υψηλότερα κατά 10% έως 15% έναντι αυτών που κυκλοφορούν στην Τσιμισκή, ωστόσο υπάρχουν περιπτώσεις που οι απαιτήσεις είναι σχεδόν αδύνατο να ικανοποιηθούν. Για παράδειγμα ιδιοκτήτης καταστήματος – φιλέτου που εδώ και κάποιους μήνες είναι αδιάθετο ζητά ενοίκιο 21.000 ευρώ όταν τα αντίστοιχα καταστήματα μισθώνονται προς 15.000 ευρώ.

Στάση αναμονής

Στο μεταξύ, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις αλυσίδων που, ενώ έχει ακουστεί πως θα έρθουν στην αγορά της Θεσσαλονίκης, μεταθέτουν τα σχέδια τους για το επόμενο διάστημα. Η εξέλιξη αυτή θεωρείται αναμενόμενη, καθώς η ανασφάλεια που αποτελεί απόρροια της γενικότερης ακρίβειας των τελευταίων μηνών και του ξέφρενου ράλι των τιμών ενέργειας, που ροκανίζουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών και περιορίζουν αισθητά την αγοραστική τους δύναμη, έχει ως αποτέλεσμα οι όποιες ελεύσεις νέων εμπορικών σημάτων αλλά και επιχειρηματικών ανοιγμάτων να αναβάλλονται για το μέλλον.