Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Δωρεάν ηλεκτρικά ποδήλατα σε έξι δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος

Ποιος ο σκοπός του προγράμματος, ποιοι δήμοι συμμετέχουν από τη Θεσσαλονίκη. Μέσω ΕΣΠΑ η χρηματοδότηση - Ποιες οι δυσκολίες του εγχειρήματος.

Δωρεάν μετακίνηση με κοινόχρηστα ηλεκτρικά ποδήλατα θα μπορούν να απολαμβάνουν οι πολίτες στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης μόλις προχωρήσει η υλοποίηση του σχετικού προγράμματος το οποίο πρόκειται να χρηματοδοτηθεί μέσω του ΕΣΠΑ με περίπου 17 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα αφορά συνολικά 43 δήμους της χώρας, μεταξύ των οποίων είναι και έξι δήμοι του πολεοδομικού συγκροτήματος και συγκεκριμένα οι δήμοι Αμπελοκήπων Μενεμένης, Κορδελιού Ευόσμου, Παύλου Μελά, Νεάπολης Συκεών, Πυλαίας Χορτιάτη και Καλαμαριάς. Οι υπόλοιποι 37 δήμοι βρίσκονται στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Σκοπός του προγράμματος είναι να δώσει ώθηση στη βιώσιμη αστική κινητικότητα με την ανάπτυξη ενός κοινόχρηστου δικτύου εναλλακτικής μετακίνησης, σε πρώτη φάση στα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας.

Το πρόγραμμα προβλέπει την εγκατάσταση συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων, μαζί και τη δημιουργία σταθμών στάθμευσης και φόρτισης. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό οι πολίτες θα μπορούν να χρησιμοποιούν δωρεάν τα ηλεκτρικά ποδήλατα, και ενδεχομένως αργότερα και ηλεκτρικά πατίνια. Προς το σκοπό αυτό οι χρήστες θα προμηθεύονται μια κάρτα με την οποία θα έχουν πρόσβαση στο σύστημα χρήσης των κοινόχρηστων ποδηλάτων. Μέσω της κάρτας θα γίνεται η ταυτοποίηση του χρήστη, ώστε να μπορεί να εντοπιστεί ο τελευταίος στον οποίο έχει χρεωθεί κάθε ποδήλατο, προκειμένου να αποφεύγονται καταστροφές, όπως είδαμε να συμβαίνουν στη Θεσσαλονίκη, με τα ηλεκτρικά πατίνια στον βυθό του Θερμαϊκού. Επίσης, οι χρήστες, μέσα από μία ειδική εφαρμογή που θα έχουν κατεβάσει στο κινητό τους, θα γνωρίζουν εάν υπάρχουν διαθέσιμα ποδήλατα ή πατίνια στον πλησιέστερο σταθμό φόρτισης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόγραμμα βρίσκεται προς έγκριση στην αρμόδια Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ. Αυτή αναμένεται γύρω στον Ιούνιο και στη συνέχεια ο κάθε δήμος θα πρέπει να προχωρήσει τις διαδικασίες για την αγορά των ηλεκτρικών ποδηλάτων και την εγκατάσταση των σταθμών φόρτισης. Πέρα από τα διαδικαστικά, το εγχείρημα παρουσιάζει και άλλες δυσκολίες. Για παράδειγμα θα πρέπει τα συστήματα των δήμων να επικοινωνούν μεταξύ τους ώστε ο χρήστης να μπορεί να μετακινείται από δήμο σε δήμο και να αφήνει το ηλεκτρικό ποδήλατο όπου τον εξυπηρετεί.

Επίσης, υπάρχουν δήμοι με δύσκολο ανάγλυφο ή με στενούς δρόμους που δεν επιτρέπουν τη λειτουργία ποδηλατόδρομων, οι οποίοι πάντως, δεν αποτελούν προϋπόθεση για τη λειτουργία του προγράμματος. Ένας τέτοιος δήμος είναι της Νεάπολης Συκεών και όπως λέει ο δήμαρχος Σίμος Δανιηλίδης «δεν είναι εύκολο στους δικούς μας δρόμους να κάνουμε ποδηλατόδρομους». Εξηγεί, δε, ότι τα ηλεκτρικά ποδήλατα μπορούν να κινηθούν με μεγαλύτερη ασφάλεια στους δρόμους σε σχέση με τα συμβατικά. Σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη ο δήμος Νεάπολης Συκεών συμμετέχει στο πρόγραμμα με περίπου 450.000 ευρώ και μεταξύ των ποδηλάτων τα οποία θα προμηθευτεί θα περιλαμβάνονται και ειδικά ποδήλατα για άτομα με ειδικές ανάγκες.

Ανάλογες δυσκολίες αντιμετωπίζει και ο δήμος Αμπελοκήπων Μενεμένης ο οποίος είναι από τους πλέον πυκνοδομημένους του πολεοδομικού συγκροτήματος. Όπως αναφέρει ο δήμαρχος και Α' αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, Λάζαρος Κυρίζογλου «περιμένουμε να γίνουν οι σχετικές εγκρίσεις που αφορούν το πρόγραμμα, να μας ανακοινωθούν τα οριστικά ποσά τα οποία δικαιούμαστε ώστε να προχωρήσουμε στη συνέχεια στην αγορά των ποδηλάτων αλλά και στη χωροθέτηση και λειτουργία των σταθμών φόρτισης». Όσον αφορά τους ποδηλατόδρομους, ο κ. Κυρίζογλου σημειώνει ότι λόγω της στενότητας των δρόμων στο δήμο θα γίνει ένας μόνον ποδηλατοδρομος, στην κεντρική τ Ελευθερίου Βενιζέλου η οποία διατρέχει ολόκληρο τον δήμο.