Skip to main content

Το νεοπαντοπωλείο της Θεσσαλονίκης που «ψηφίζει» μικρούς παραγωγούς

Το Olicatessen του Αλέξη Στεφανίδη φιλοξενεί στα ράφια του προϊόντα 200 Ελλήνων παραγωγών -με κριτήριο την ποιότητα τους- και «λέει» την ιστορία τους

Έχει πάρει πατριωτικά την ανάδειξη των μικρών Ελλήνων παραγωγών και το αποδεικνύει στην πράξη. Ο 35χρονος Αλέξης Στεφανίδης φιλοξενεί στο νεοπαντοπωλείο του «Olicatessen», στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, διατροφικά είδη κυρίως από μικρές ελληνικές παραγωγές από όλη την Ελλάδα, αναπτύσσοντας μάλιστα προσωπικές σχέσεις με τους παραγωγούς και συμβάλλοντας συχνά, συμβουλευτικά, στη βελτίωση και την καλύτερη προώθηση των προϊόντων τους. Σήμερα συνεργάζεται με περίπου 200 παραγωγούς, μέσα από τους οποίους μαθαίνει τα πάντα γύρω από τα προϊόντα που τοποθετεί στα ράφια του Olicatessen, μεταφέροντας με τη σειρά του την ιστορία τους και τις ιδιαιτερότητες της παραγωγής τους στους καταναλωτές.

 

Από ελαιόλαδα, μέλια, παξιμάδια, αλείμματα, δημητριακά, ζυμαρικά και ξίδι, μέχρι βότανα, δημητριακά, σάλτσες και σοκολάτες, το Olicatessen διαθέτει τις περισσότερες κατηγορίες τροφίμων, ενώ οι κωδικοί του ξεπερνούν τους 600, με το 95% να είναι ελληνικοί, πέραν των Χριστουγέννων και του Πάσχα, που υπάρχουν και κάποια προϊόντα εισαγωγής. Μάλιστα, δίνει ιδιαίτερη έμφαση, όπως λέει στη Voria.gr ο Αλέξης Στεφανίδης, σε προϊόντα που βρίσκονται υπό εξαφάνιση, όπως για παράδειγμα τα παραδοσιακά γλυκίσματα και προσπαθεί να προτρέψει τους παραγωγούς να προχωρούν σε τυποποιήσεις. Αυτή τη στιγμή το Olicatessen υποδέχεται τρεις κατηγορίες κοινού: το ελληνικό, το τουριστικό –το νεοπαντοπωλείο του έχει κατακτήσει το trip advisor- αλλά και το επιχειρηματικό, αφού πολλοί το επιλέγουν και για επιχειρηματικά δώρα. Είναι ενδεικτικό ότι το 2019 διέθεσε 3.000 επιχειρηματικά δώρα.

Ο Αλέξης Στεφανίδης όμως δεν περιορίζεται στο να υποδέχεται προϊόντα μικρών Ελλήνων παραγωγών. Έχει μέχρι στιγμής διοργανώσει πάνω από 100 σεμινάρια, γευσιγνωσίες και γνωριμίες με τους παραγωγούς, στο πατάρι του Olicatessen. «Σαράντα πέντε σεμινάρια έχουμε κάνει για το λάδι, ενώ έχουν γίνει επίσης σεμινάρια για τα βότανα, το μέλι, τις σοκολάτες, τα τυριά και τα κρασιά. Χτίζεται έτσι μια γνώση γύρω από τα προϊόντα, την οποία στη συνέχεια ο καταναλωτής εφαρμόζει στο σπίτι του» λέει.

Από τον περιβαλλοντικό σχεδιασμό στα τρόφιμα

Ο Αλέξης Στεφανίδης σπούδασε μηχανικός ανακαίνισης κτιρίων στην Πάτρα και συνέχισε με ένα μεταπτυχιακό στον περιβαλλοντικό σχεδιασμό στην Αγγλία. Μάλιστα, επί οκτώ χρόνια εργάστηκε ως μηχανικός στη Θεσσαλονίκη και ασχολήθηκε με τον περιβαλλοντικό σχεδιασμό και συγκεκριμένα τα βιοκλιματικά-πράσινα κτίρια. Όσο ήταν στο εξωτερικό τού έκανε εντύπωση που δεν μπορούσε να βρει στα ράφια ντελικατέσεν καταστημάτων το ελληνικό ελαιόλαδο, παρά την ιδιαίτερα υψηλή του ποιότητα, ενώ υπήρχαν ελαιόλαδα άλλων εθνικοτήτων, συχνά χαμηλότερης ποιότητας.

Ο προβληματισμός αυτός τον παρακίνησε ώστε να δημιουργήσει το 2013 την εταιρεία Agora στη Θεσσαλονίκη, με σκοπό να ασχοληθεί με το ποιοτικό ελαιόλαδο και τα προϊόντα ελιάς και ελαιολάδου που ανήκαν στην κατηγορία ντελικατέσεν. Μάλιστα, μέσα από τη συνεργασία με τους παραγωγούς, η εταιρεία γινόταν με κάποιο τρόπο μέρος της διαδικασίας παραγωγής, αφού επένδυε στο branding και την προώθησή τους.

Το 2016 ήρθε η σειρά του Olicatessen, που από την πρώτη στιγμή δημιούργησε ένα «μπουκέτο» διατροφικών ειδών από μικρούς Έλληνες παραγωγούς, με συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής, που, εκτός από την ποιότητα, διαφοροποιούνται ανάλογα με την περίπτωση, αλλά και με παράγοντες όπως η εντοπιότητα και η καινοτομία. Έτσι, για παράδειγμα το Olicatessen δεν αγοράζει μη βιολογικές ελιές, για το λάδι όμως ενδιαφέρεται περισσότερο για την ποικιλία και την καλλιέργεια.

«Στην αρχή δυσκολευτήκαμε αρκετά, αφού τα προϊόντα μας δεν ήταν προϊόντα σούπερ μάρκετ, ήταν παντελώς άγνωστα. Και όλη η προσπάθεια ήταν να τα κάνουμε γνωστά» λέει στη Voria.gr ο Αλέξης Στεφανίδης και προσθέτει: «το Olicatessen όμως τελικά πιστεύω ότι ξεχώρισε για τους παραγωγούς του. Κι εμείς από την πλευρά μας βοηθούμε όπου μπορούμε, κυρίως στο κομμάτι της προώθησης και της βελτίωσης των πολιτικών που έχουν στο πεδίο αυτό οι παραγωγοί, αφού τα πάντα είναι σημαντικά, ακόμα και η σωστή αναγραφή των συστατικών στην ετικέτα» εξηγεί.

Την ίδια χρονιά με τη δημιουργία του Olicatessen ο ίδιος πρωτοστάτησε και σε μια άλλη πρωτοβουλία, τη διοργάνωση της Gourmet Exhibition, μιας έκθεσης μικρών, Ελλήνων παραγωγών, που γίνεται τα τελευταία τρία χρόνια στη Θεσσαλονίκη και κάθε χρόνο προσελκύει όλο και περισσότερο κόσμο.

Από το 2019 δε συμμετέχει με συνεργάτες και στο KB, ένα κατάστημα με φυσικά και φυτικά ελληνικά καλλυντικά και είδη για την κουζίνα, ακριβώς απέναντι από το Olicatessen.