Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Πλαφόν στον αριθμό των ηλεκτρικών πατινιών - Παράπονα από χρήστες

Ο αριθμός των ηλεκτρικών πατινιών στον δήμο Θεσσαλονίκης δεν θα είναι ανεξέλεγκτος-Ειδική μελέτη για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης των μικροοχημάτων

Πλαίσιο στην τομέα της κυκλοφορίας ενοικιαζόμενων ηλεκτρικών πατινιών και γενικότερα ρυθμίσεις για την κυκλοφορία ηλεκτρικών μικροοχημάτων στον αστικό ιστό, σχεδιάζει να θέσει, ο δήμος Θεσσαλονίκης μετά και την ψήφιση του νόμου 4784/2021 (ΦΕΚ Α' 40/16-03-2021) για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα και τη Μικροκινητικότητα στην ελληνική επικράτεια.

Ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου Θεσσαλονίκης Μιχάλης Κούπκας μιλώντας στη Voria.gr επισημαίνει ότι ο αριθμός των πατινιών δεν θα είναι ανεξέλεγκτος. «Θα υπάρχει μια φέρουσα ικανότητα στον αριθμό των πατινιών που θα κυκλοφορούν στην πόλη, βάση κατευθυντηρίων γραμμών που θα εμπεριέχονται στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας), τονίζει και συνεχίζει: «Δεν θα είναι για παράδειγμα 1 εκατ. πατίνια επειδή η κάθε εταιρεία θα θέλει να γεμίσει την αγορά με πατίνια. Θα υπάρχει μια φέρουσα ικανότητα και βάσει αυτής θα προσαρμοστούμε».

Ο κ. Κούπκας αναφέρει ακόμη ότι ο δήμος έχει μια πολύ καλή συνεργασία με το Ινστιτούτο Μεταφορών για την έκδοση του ΣΒΑΚ, τμήμα του οποίου αποτελεί και η χωροθέτηση σημείων παραλαβής και απόθεσης ηλεκτρικών μικροοχημάτων. «Πρακτικά μαζί με το ΣΒΑΚ ο Δήμος Θεσσαλονίκης, με τη Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας θα προσδιορίζει αυτούς τους χώρους και φυσικά το Νοέμβριο με την ψήφιση της κανονιστικής για τον κοινόχρηστο χώρο θα προσδιορίζονται και τα τέλη κατάληψης για τα μικροοχήματα» αναφέρει ο αντιδήμαρχος.

Ειδική μελέτη για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης των μικροοχημάτων

Σύμφωνα με τον Δημήτρη Μήτρου, τεχνικό σύμβουλο του Δημάρχου Θεσσαλονίκης, το ΣΒΑΚ του Δήμου έχει καταρτιστεί και το επόμενο διάστημα θα παρουσιαστεί στους δημοτικούς συμβούλους και στους φορείς. Αμέσως μετά θα περάσει από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και φυσικά το δημοτικό συμβούλιο. «Φιλοδοξούμε να το στείλουμε στο υπουργείο και να εγκριθεί μέσα στο φθινόπωρο» δηλώνει στη Voria.gr ο Δημήτρης Μήτρου.

Αναφορικά με τους χώρους στάθμευσης των μικροχοημάτων ο κ. Μήτρου επισημαίνει ότι στο ΣΒΑΚ υπάρχει γενικά μια πρόβλεψη σαν αριθμός ωστόσο αυτό θα αποτελέσει αντικείμενο ειδικευμένης μελέτης. Σύμφωνα με τον ίδιο, το ΣΒΑΚ έχει έναν υπερκείμενο σχεδιασμό και δεν θέτει συγκεκριμένο αριθμό. «Για παράδειγμα λέει ότι θα υπάρχει χρήση και ότι θα πρέπει να υπάρχουν οι απαραίτητοι χώροι στάθμευσης κατά μήκος των ποδηλατοδρόμων ενώ ορίζει τους ποδηλατοδρόμους και ποιοι θα κατασκευαστούν όπως αυτός της Παπάφη» σημειώνει. Για τα υπόλοιπα σημεία, όπως τονίζει ο κ. Μήτρου, θα πρέπει να γίνει μια μελέτη που θα ορίζει ποιες θα είναι οι θέσεις που θα δοθούνε στις εταιρείες.

«Το τεχνικό σκέλος έπεται του οικονομικού, πρώτα θα πρέπει να γίνει μια συμφωνία για το ποιες εταιρείες θα είναι, πόσα πατίνια θα έχουν στην πόλη και από κει και πέρα θα γίνει μια μελέτη, η οποία θα λαμβάνει παραμέτρους παρόμοιες με αυτές που θα φέρουμε για τα τραπεζοκαθίσματα, δηλαδή εκεί που θα δημιουργηθεί ο χώρος στάθμευσης των πατινιών να υπάρχει ασφαλής δίοδος για τους πεζούς, να μην υπάρχει πρόβλημα κινητικότητας κ.α.» καταλήγει.

Τι λένε οι χρήστες των ιδιωτικών ηλεκτρικών πατινιών

Παράπονα για την κατάσταση των δρόμων της Θεσσαλονίκης με τις πολλές λακκούβες που δυσχεραίνουν την ομαλή διέλευσή τους αλλά και την μη ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων όπου μπορούν και οι ίδιοι να κινούνται θέτουν στη Voria.gr όσοι έχουν αγοράσει τα δικά τους ηλεκτρικά πατίνια. Όπως λένε, «δεν είναι εύκολο λόγω της κατάστασης των δρόμων αλλά και της ρυμοτομίας, να κινηθεί κάποιος με ηλεκτρικό πατίνι στη Θεσσαλονίκη αλλά σίγουρα είναι πολύ πιο βολικό από το να πρέπει να πάρεις λεωφορεία και να περιμένεις για ώρα στη στάση ή να χρησιμοποιείς το αυτοκίνητο που έχει μεγαλύτερο οικονομικό και περιβαλλοντικό κόστος».

Εργαζόμενος σε εταιρεία διανομής φαγητού, που κάνει διανομές με ηλεκτρικό πατίνι, αναφέρει πως η Θεσσαλονίκη δεν είναι φιλική για τα πατίνια. «Οι δρόμοι είναι χάλια, έχουν πολλές λακκούβες και επιπλέον έχουν δημιουργηθεί μπαλώματα από τις εταιρείες που σκάβουν για να περάσουν δίκτυα. Δημιουργούνται αναταράξεις και υπάρχει κίνδυνος να χάσεις την ισορροπία σου» τονίζει και συμπληρώνει πως υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με και με τους οδηγούς των π.χ. οι οποίοι δεν δίνουν σημασία στα πατίνια.

Φοιτητής που μετακινείται με ηλεκτρικό πατίνι επισημαίνει ότι η κατάσταση των δρόμων δεν βοηθά στην ομαλή διέλευση και είναι εύκολο η μικρή ρόδα να πέσει σε μια λακκούβα και να εκτροχιαστεί.

Οι χρήστες εξαιτίας τη μη ύπαρξης ενός ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων, αναγκάζονται με μεγάλο κίνδυνο να κινηθούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα, να ανέβουν σε πεζοδρόμια και να κάνουν παρακάμψεις για να φτάσουν στον προορισμό τους.

Ζητούν να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων και οι υπάρχοντες να είναι καλά συντηρημένοι καθώς σε κάποιους από αυτούς όπως στην Αγ. Δημητρίου και τη Λ. Στρατού η σήμανσή τους έχει ξεθωριάσει και δεν διακρίνονται πλέον από τον υπόλοιπο δρόμο. Τονίζουν ακόμη πως θα πρέπει να υπάρχει καλύτερη παιδεία σε ζητήματα κυκλοφοριακής αγωγής.

Η αστυνόμευση για τους ιδιωτικούς χρήστες

Ο Προϊστάμενος της Δημοτικής Αστυνομίας Πέτρος Παπαφίλης αναφέρει στη Voria.gr ότι ο νέος ΚΟΚ έχει τεθεί σε ισχύ από την προηγούμενη εβδομάδα και ήδη στο δρόμο βγήκε ένα μικτό κλιμάκιο με την τροχαία ενώ σε σημερινή σύσκεψη αποφασίστηκε την επόμενη εβδομάδα να βγουν και άλλα. Σύμφωνα με τον κ. Παπαφίλη ο νέος ΚΟΚ έχει συγκεκριμένα πρόστιμα για τους παραβάτες χρήστες μικροοχημάτων, ωστόσο το πρόβλημα είναι πως ο παραβάτης θα πρέπει να εντοπιστεί επ’ αυτοφώρω, τονίζοντας παράλληλα ότι σε πρώτη φάση θα πρέπει να γίνει η ενημέρωση του κοινού. «Δεν είναι για παράδειγμα σαν τη βεβαίωση μιας κλήσης σε ένα σταθμευμένο όχημα, ο παραβάτης θα πρέπει να εντοπιστεί την ώρα της παράβασης», συμπληρώνει.

Οι κανόνες του νόμου 4784/2021 για τη μικροκινητικότητα

Ο νέος νόμος ρυθμίζει το άναρχο τοπίο που υπήρχε σχετικά με την μικροκινητικότητα δηλαδή την κίνηση με ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate boards), αυτοεξισορροπούμενα οχήματα.

Ομαδοποιούνται τα οχήματα που κινούνται με ηλεκτροκινητήρα σε μια κατηγορία Οχημάτων που στο σχέδιο νόμου ονομάζονται ΕΠΗΟ, δηλαδή Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα.

Διαχωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Τα οχήματα που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 χλμ/ώρα), παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί ενώ τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητα από 6 έως 25 χλμ/ώρα, λογίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα.

Απαγορεύεται για λόγους οδικής ασφάλειας η κυκλοφορία αυτών των οχημάτων, σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ/ώρα).

Τα πατίνια θα πρέπει να φέρουν υποχρεωτικό εξοπλισμό, όπως τα ποδήλατα, δηλαδή φρένα, φώτα και ηχητική προειδοποίηση και αντίστοιχα οι χρήστες να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο.

Οι διανομείς προϊόντων και αντικειμένων (πχ courier, delivery), που για την εκτέλεση της εργασίας τους οδηγούν ποδήλατο, μοτοποδήλατο, μοτοσικλέτα, τρίτροχο όχημα ή ΕΠΗΟ υποχρεούνται κατά την εκτέλεση της εργασίας τους κατά τη νύκτα να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό (όπως γιλέκο, πανωφόρι κλπ) που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις. Ομοίως, όλοι οι οδηγοί των ΕΠΗΟ κατά τη νύκτα υποχρεούνται να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό ή άλλο ανακλαστικό εξοπλισμό.

Με τον νέο νόμο ρυθμίζονται και θέματα αγοράς όπως η κατασκευή, διάθεση και παροχή προς κοινόχρηστη χρήση των ΕΠΗΟ, η εποπτεία αυτής της αγοράς και οι υποχρεώσεις των παρόχων προς χρήση των οχημάτων αυτών. Προβλέπεται η λήψη μέτρων από την τοπική αυτοδιοίκηση για τη ρύθμιση ή τον περιορισμό της κυκλοφορίας των ΕΠΗΟ και ο καθορισμός χώρων για την οργανωμένη στάθμευση των οχημάτων αυτών.