Skip to main content

Ελεγχόμενη στάθμευση: Οι υποψήφιοι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης απαντούν

Ελεγχόμενη στάθμευση: θα διατηρηθεί το μέτρο, θα καταργηθεί ή θα αλλάξει; Οι υποψήφιοι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης απαντούν στο debate της Voria.gr.

Το τέταρτο ερώτημα του debate της Voria.gr μεταξύ των υποψηφίων δημάρχων Θεσσαλονίκης αφορά την ελεγχόμενη στάθμευση, η οποία υλοποιείται εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο και εδώ και λίγες εβδομάδες έχει επεκταθεί και στην Ε’ κοινότητα.

Ελεγχόμενη στάθμευση: θα διατηρηθεί το μέτρο, θα καταργηθεί ή θα αλλάξει;

Χάρης Αηδονόπουλος
Κάθε πόλη του μεγέθους της Θεσσαλονίκης χρειάζεται σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης. Η ετεροβαρής συμφωνία του κ. Μπουτάρη με τον ιδιώτη θα μας δεσμεύει για αρκετά χρόνια ακόμα. Η απαίτηση για κατασκευή υπόγειων χώρων στάθμευσης από το αρμόδιο υπουργείο θα είναι μία από τις πρώτες κινήσεις μας ενώ η κυκλική δημοτική συγκοινωνία και από χώρους στάθμευσης στις παρυφές της πόλης προς περιοχές αγοραστικού, τουριστικού και επαγγελματικού ενδιαφέροντος θα προσφέρουν ανάσα σε επαγγελματίες χρήστες και κατοίκους.

Σπύρος Βούγιας
Θα διατηρηθεί, με βελτιώσεις και διορθώσεις. Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης Thesi, που εφαρμόστηκε στη Θεσσαλονίκη, έχει πετύχει, μερικώς, το στόχο του, αυξάνοντας  τον συντελεστή εναλλαγής στάθμευσης για κάθε θέση στο κέντρο της πόλης. Έτσι, βρίσκουν ευκολότερα θέση και εξυπηρετούνται περισσότεροι επισκέπτες από πριν. Ήταν λάθος, όμως, που πρέπει να διορθωθεί, η πολύ μεγάλη μείωση που έγινε, για εισπρακτικούς λόγους, στις θέσεις στάθμευσης των κατοίκων, οι οποίες πρέπει να αυξηθούν συνολικά κατά 1000 περίπου. Εντελώς λανθασμένη, τέλος, είναι η επέκταση του συστήματος, που έγινε για τους ίδιους (εισπρακτικούς) λόγους στην Ε΄ Δημοτική Κοινότητα, που είναι μια περιοχή γενικής κατοικίας με αγορά τοπικής εμβέλειας. Αυτή η επέκταση πρέπει να καταργηθεί.

Αντώνης Γαζάκης
Η ανάγκη για στάθμευση μεγαλώνει, όσο τα δημόσια μέσα μετακίνησης παραμένουν ανεπαρκή κι οι κάτοικοι της πόλης αναγκάζονται να παίρνουν το αμάξι. Μόνη πραγματική λύση, είναι η ενίσχυση της δημόσιας μετακίνησης, ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να της δώσουμε χώρο που θα πάρουμε από την κυριαρχία του ΙΧ. Μέχρι τότε, η στάθμευση πρέπει να είναι ελεγχόμενη, αλλά οι όροι πρέπει να αλλάξουν: να δοθούν επαρκείς θέσεις για τους κατοίκους, να συμπεριληφθούν οι εργαζόμενοι, να δημιουργηθούν εναλλακτικές με δωρεάν στάθμευση σε χώρους περιφερειακά του κέντρου. Και σίγουρα, δεν χρειαζόμαστε καμία ιδιωτική εταιρία για να κερδοσκοπεί με μια δουλειά που μπορεί να κάνει ο Δήμος.

Σωτήρης Ζαριανόπουλος
Είναι αδιανόητο, σκανδαλώδες να νοικιάζεις τη πόλη σου - μέσω του δήμου – από ιδιωτική εταιρία και πανάκριβα. Πόσα να πληρώσει ο εργαζόμενος, ο επαγγελματίας που πάει στη δουλειά του για ένα 8ωρο; Το μέτρο εκτός από το Ε’ διαμέρισμα, θα πάει παντού για να μη ζημιώσει η εταιρία. Δικαίως διαμαρτύρονται και μόνιμοι κάτοικοι και επισκέπτες.  
Καμιά εμπλοκή ιδιωτικής εταιρίας. ΑΜΕΣΑ δραστική μείωση του κόστους από 1,70 σε 0,30 ευρώ την ώρα όπως στη Πάτρα με κομμουνιστή δήμαρχο (δήμος με ανάγκες είναι κι’ αυτός, αλλά δεν παραδίνει την πόλη σε ιδιώτες). Άμεση προοπτική πλήρους κατάργησης με εξεύρεση χώρων δωρεάν πάρκιγκ.

Γρηγόρης Ζαρωτιάδης
Η ελεγχόμενη στάθμευση εν γένει είναι απαραίτητη στο αστικό κέντρο και σε επιβαρυμένες περιοχές. Όμως ο τρόπος που επιβλήθηκε και διαχειρίζεται στη Θεσσαλονίκη είναι προβληματικός. Αφενός διότι όπου υπάρχει ελεγχόμενη στάθμευση, ο Δήμος και γενικότερα η Πολιτεία πρέπει να διασφαλίζει εναλλακτικούς τρόπους βιώσιμης και αποτελεσματικής μετακίνησης των πολιτών και των επισκεπτών. Αφετέρου, διότι, σε συνδυασμό με την έλλειψη εναλλακτικών, καθώς και λόγω της παράδοσης του ελέγχου και της εκμετάλλευσης του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης σε ιδιώτες, αυτό καταλήγει να έχει έναν αποκλειστικά εισπρακτικό χαρακτήρα, μάλιστα προς εξυπηρέτηση και μη-δημοτικών συμφερόντων. Ως εκ τούτου είμαστε αντίθετοι στο υπάρχον σύστημα και στη χωρική επέκτασή του. Στο πλαίσιο του ολοκληρωμένου προγράμματός μας και του προαναφερομένου σχεδίου βιώσιμης κινητικότητας, η στάθμευση ελέγχεται αποκλειστικά από τον Δήμο, δεν είναι μέσο συλλογής εσόδων και δεν δυσκολεύει τη ζωή των πολιτών.

Κωνσταντίνος Ζέρβας
Επί της αρχής είμαι σύμφωνος στην ύπαρξη ανάλογου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης. Το πρόβλημα δημιουργείται λόγω της εκτεταμένης, στη χώρα μας, χρήσης του αυτοκινήτου. Αυτό όμως οφείλεται στην ανυπαρξία εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, ειδικά στη Θεσσαλονίκη του παραπαίοντος ΟΑΣΘ. Όποιες προσεγγίσεις για μία πόλη χωρίς αυτοκίνητο, πρέπει να συνοδεύονται από εφαρμόσιμες και υλοποιήσιμες λύσεις.
Το μέτρο πρέπει να διατηρηθεί αλλά με σημαντικές παρεμβάσεις και αλλαγές ιδιαίτερα για επιβαρυμένα τμήματα της πόλης όπως η 5η και η 3η κοινότητα, με μεγάλη πυκνότητα πληθυσμού και κατοικίας. Λεόντειος σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία. Απαιτείται επαναδιαπραγμάτευση. Συνεχής και αποκλειστική ενασχόληση του συνόλου σχεδόν της δημοτικής αστυνομίας με τη βεβαίωση προστίμων – και αυτό πρέπει να αλλάξει.

Μάκης Κυριζίδης
Το μέτρο θα διατηρηθεί αλλά η τωρινή λεόντεια σύμβαση με τον ιδιώτη θα αναθεωρηθεί ή θα ακυρωθεί. Δεν θα πληρώνουμε 14 εκατομμύρια για μια εφαρμογή που το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο μας την έδινε δωρεάν! Είναι τρανό παράδειγμα μιας δημοτικής λειτουργίας που μετά από χρόνια απαξίωσης, παραδόθηκε  σε ιδιώτη. Δεν είμαστε ενάντιοι σε ιδιωτικές πρωτοβουλίες, αντιθέτως, απλά αυτές πάντα να εναρμονίζονται με το δημοτικό και δημόσιο συμφέρον.

Πέτρος Λεκάκης
Στο κέντρο της πόλης το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης, μετά και τις απαιτούμενες διορθώσεις που έγιναν υπέρ των μόνιμων κατοίκων, λειτουργεί και αποδίδει. Ένας επισκέπτης πλέον μπορεί να βρει θέση στάθμευσης εύκολα και φθηνά. Ωστόσο αυτό που δεν λειτουργεί και δικαίως οι κάτοικοι της περιοχής διαμαρτύρονται είναι η επέκταση του συστήματος στην Ε’ Δημοτική Κοινότητα. Εκεί έχω δεσμευθεί πως θα υπάρχει αναθεώρησή του από την αρχή σε συνεργασία με τους κατοίκους. Θέλω επίσης να επαναλάβω και την πρότασή μας για μίσθωση θέσεων στάθμευσης σε ιδιωτικά πάρκινγκ για κατοίκους περιοχών που λειτουργεί το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης αξιοποιώντας μέρος των εσόδων του.

Κατερίνα Νοτοπούλου
Θα επιδιώξουμε και τα τρία, πάντα σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς. Εκεί που η λειτουργία της ελεγχόμενης στάθμευσης έχει θετικά αποτελέσματα – και αυτά υπάρχουν δεν είναι κάτι το θεωρητικό – θα διατηρηθεί. Όπου τα προβλήματα είναι μεγάλα – και δεν μιλάω απλά για κάποιες διαμαρτυρίες αλλά για το μπλοκάρισμα της κοινωνικής και οικονομικής ζωής μίας περιοχής της πόλης μας – μπορεί και να καταργηθεί. Σίγουρα πάντως θα αλλάξει και σε αυτό θα πρέπει να συνεισφέρουν φορείς όπως το ΤΕΕ, το ΑΠΘ, η Εγνατία Οδός κ.λπ.

Γιώργος Ορφανός
Στο σχεδιασμό μας περιλαμβάνεται η επανεξέταση του μέτρου ελεγχόμενης στάθμευσης. Όπου έχει θετικά αποτελέσματα, θα το διατηρήσουμε και θα το ενισχύσουμε. Όπου δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα και δημιούργησε προβλήματα, θα αναζητήσουμε άλλες λύσεις. Το βασικό χαρακτηριστικό είναι ο ίδιος τρόπος σκέψης σε όλες τις κοινότητες. Προτεραιότητα στους μόνιμους κατοίκους και τους επαγγελματίες και η αποφασιστική εφαρμογή του σχεδίου. Μέσω των εσόδων από το μέτρο ελεγχόμενης στάθμευσης θέλουμε να αντιμετωπίσουμε κυκλοφοριακά προβλήματα. Μέρος αυτών μπορεί να δοθεί, για παράδειγμα, για την επιδότηση χώρων στάθμευσης, ώστε με χαμηλότερο αντίτιμο σε αυτούς να σταθμεύουν τα αυτοκίνητά τους οι πολίτες.

Γιώργος Ρακκάς
Να αλλάξει. Κατ’ αρχάς η σύμβαση είναι πολύ αρνητική για το Δήμο, το αντίτιμο υπερβολικό, έχει μεταβάλει την δημοτική αστυνομία σε εισπρακτικό μηχανισμό εσόδων της εταιρείας. Ύστερα, οι θέσεις για τους κατοίκους και τους επαγγελματίες δεν φτάνουν. Εδώ υπάρχει μια αντίφαση, η απερχόμενη διοίκηση λέει ότι δεν θέλει το αυτοκίνητο στην πόλη, διευκολύνει όμως με τις πολλές θέσεις των επισκεπτών τη χρήση του για να έχει έσοδα, προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της σύμβασης. Τέλος, πρέπει τα έσοδα που μένουν στον Δήμο να δεσμευτούν για την δημιουργία δημοτικών πάρκινγκ. Μόνο έτσι θα λειτουργήσει πραγματικά η ανταποδοτικότητα.

Νίκος Ταχιάος
Υπάρχει μια σύμβαση που είμαι υποχρεωμένος να σεβαστώ, αλλά σίγουρα θα εξεταστεί κατά πόσον η εφαρμογή της ανταποκρίνεται στους όρους της νομιμότητας ή αν έχει υπερβεί το φυσικό αντικείμενό της.  Έχω πει κατ` επανάληψη ότι διαφωνώ, με πτυχές του συστήματος, όπως η επέκταση της κάρτας κατοίκου στο Ε’ διαμέρισμα. Θεωρώ ότι το μέτρο στην συγκεκριμένη κοινότητα, έτσι όπως σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε, έχει μόνο εισπρακτικό χαρακτήρα και αντί να λύσει προβλήματα, δημιουργεί επιπλέον. Πιστεύω λοιπόν, ότι πρέπει να καταργηθεί η εφαρμογή του μέτρου της κάρτας κατοίκου στο Ε’ διαμέρισμα.  Και βέβαια, μετά την ολοκλήρωση του Μετρό και με λήξη της σύμβασης του Thessi, το σύστημα στάθμευσης θα επανεξεταστεί από μηδενική βάση. Τάσσομαι υπέρ μιας συνολικής αντιμετώπισης του θέματος σε επιστημονική βάση και όχι με αποσπασματικές παρεμβάσεις, που καμιά φορά, δημιουργούν περισσότερα προβλήματα.

Μιχάλης Τρεμόπουλος
Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, ενώ θα μπορούσε να αποτελέσει μια καλή λύση, ακυρώνεται στη συνείδηση των πολιτών λόγω και του κυρίως εισπρακτικού χαρακτήρα του Thesis. Με έσοδα περίπου 3,8 εκατομμύρια μέχρι τώρα, ο Δήμος κρατάει μόνο το 50,5%. Όμως το στήσιμο του ψηφιακού συστήματος ελέγχου με το σχετικό λογισμικό ήδη έχει αποσβεστεί ενώ στην Αθήνα, όπου εφαρμόζεται το ίδιο σύστημα, η χρέωση ανά ώρα κοστίζει 1 ευρώ. Γι’ αυτό η λεόντεια και καταχρηστική αυτή σύμβαση σε βάρος του Δήμου, που προσφέρει προσωπικό, εργατοώρες και χρήμα, θα πρέπει να αναθεωρηθεί. Στο μεγαλύτερο μέρος εκτός του κέντρου, με εξαίρεση τις μεγάλες αρτηρίες, κυριαρχεί η κατοικία και η αναστάτωση φαίνεται να είναι μεγαλύτερη από τα οφέλη. Ζητούμε εκτεταμένη δημόσια διαβούλευση, με πλήρη διαφάνεια στις γειτονιές που ξεκίνησε, όπως την Ε’ κοινότητα, ή σχεδιάζεται να εφαρμοστεί. Επίσης, να επανεξεταστεί η μέχρι τώρα λειτουργία του στην Α’ (λάθη στη χρέωση, σήμανση θέσεων για ΑΜΕΑ, φορτοεκφόρτωση κ.τ.λ.). Πάνω απ’ όλα, όμως χρειαζόμαστε συλλογικά και εναλλακτικά μέσα μεταφοράς, ώστε να μη χρειάζεται το ΙΧ στο κέντρο.

Παναγιώτης Ψωμιάδης
Στο Ε’ Δημοτικό Διαμέρισμα θα καταργηθεί, δεν πρόκειται να κάνουμε πίσω σ’ αυτό. Πρέπει να μπει ένα τέλος στην επέλαση στις τσέπες των δημοτών. Όσο αφορά τώρα στο κέντρο της πόλης, θα επανεξετάσουμε το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης από μηδενική βάση. Διότι έχουμε να κάνουμε με μια κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, όπως έχει προκύψει με τις αλλεπάλληλες πεζοδρομήσεις και την πολιτική της εκδίωξης των αυτοκινήτων από το κέντρο που εφήρμοσε με προσήλωση ο Γιάννης Μπουτάρης. Αυτό που θα επιδιώξουμε ως δημοτική αρχή είναι η δημιουργία νέων θέσεων στάθμευσης, με την αξιοποίηση δημοτικών οικοπέδων, ώστε να συνδράμουμε στην αποσυμφόρηση του κέντρου. Ακόμη, επαναπροσδιορίζουμε το ρόλο της δημοτικής αστυνομίας: δεν είναι εισπράκτορες, ούτε τιμωροί, η παρουσία τους στους δρόμους θα έχει κατ’ αρχήν ρόλο συμβουλευτικό, να είναι κοντά στους πολίτες. Τέλος, θα γίνει επαναξιολόγηση για το που πρέπει να υπάρχουν «πασαλάκια». Γιατί κάποιοι έχουν βαλθεί να διαλύσουν την αγορά της πόλης, θέλοντας, προφανώς, να εξυπηρετήσουν άλλα επιχειρηματικά συμφέροντα, εκτός κέντρου.