Skip to main content

Εxport Summit: Αυξήθηκε κατά 20% η ζήτηση για ασφάλιση εξαγωγικών πιστώσεων

Οι λόγοι που ωθούν τις εξαγωγικές επιχειρήσεις σε αναζήτηση ασφαλέστερων λύσεων - Ποιος ο αντίκτυπος του πολέμου στην Ουκρανία στην εφοδιαστική αλυσίδα

Η υγειονομική κρίση αλλά και ο πόλεμος στην Ουκρανία έχoυν οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης για ασφάλιση από τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις που δείχνουν πλέον να αναγνωρίζουν το ρίσκο και να προσπαθούν να το αποφύγουν. Όπως τόνισε, ο γενικός διευθυντής της Atradius για τη χώρα μας και τη Ρουμανία, Γεράσιμος Τζέης, η αύξηση της ζήτησης αγγίζει το 20% ενώ οι αποζημιώσεις που δόθηκαν από την εν λόγω εταιρεία σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε Ρωσία και Ουκρανία ή εξάγουν προς τις χώρες αυτές αγγίζουν τα 50 με 75 εκατ. ευρώ.

Αυτά δήλωσε μεταξύ άλλων ο κ.Τζέης που συμμετείχε σε πάνελ με θέμα τις ασφαλίσεις των εξαγωγικών επιχειρήσεων του 9ου Export Summit. Σύμφωνα με τον κ.Τζέη, το ποσοστό των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων που προχωρούν σε ασφάλιση είναι μικρό, ωστόσο από την περίοδο της οικονομικής ύφεσης μέχρι και σήμερα αυξάνεται συνεχώς καθώς οι κοινωνικοοικονομικόγεωπολιτικές αιφνιδιαστικές κρίσεις ωθούν ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις στην αναζήτησή ασφαλέστερων λύσεων.  

«Στη δύσκολη αυτή συγκυρία ο  Έλληνας εξαγωγέας καλείται να κάνει τον επόμενο άθλο του και να αυξήσει τις εξαγωγές του με επιτυχία. Σε αυτό το ταξίδι βέλτιστο εργαλείο είναι η ασφάλιση εξαγωγικών πιστώσεων», ανέφερε ο κ. Τζέης υπογραμμίζοντας πως μέσω της Atradius, η οποία προχωρά στην αξιολόγηση οικονομικών στοιχείων που αφορούν σε πάνω από 200 εκατ. επιχειρήσεις παγκοσμίως, είναι ασφαλισμένο σχεδόν το 25% του συνόλου των εξαγωγών της Ελλάδας.

Μάλιστα ο κ. Τζέης τόνισε πως «μια στις πέντε ζημιές που αναλαμβάνουμε είναι στημένη, πράγμα που σημαίνει ότι ο οφειλέτης συμπεριφέρεται πολύ καλά μέχρι που μια... Παρασκευή εξαφανίζεται. Αυτό δεν μπορεί να το προβλέψεις κάποιος, άρα εδώ η ασφάλιση πιστώσεων ως δίχτυ ασφαλείας εξασφαλίζει τη ρευστότητα της επιχείρησης».

Στην επόμενη ημέρα του Export Credit Greece SA, πρώην ΟΑΕΠ, αναφέρθηκε ο CEO, Γρηγόρης Σταματόπουλος, υπογραμμίζοντας πως πλέον λειτουργεί με μοντέλο ιδιωτικής επιχείρησης παρέχοντας ασφαλιστικές πιστώσεις, εγγυήσεις και χρηματοδοτήσεις. «Στα τέλη Σεπτεμβρίου, αρχές Οκτωβρίου θα παρουσιάσουν νέα εργαλεία για εξαγωγικές επιχειρήσεις» σημείωσε ο κ. Σταματόπουλος κάνοντας μνεία στη μετεξέλιξη του Export Credit Greece τονίζοντας πως «δεδομένου πως αγοράζουμε ρίσκο, πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι οι δομές μας λειτουργούν σωστά».

Synesgy: Tο δίκτυο βιωσιμότητας

«Όλο και περισσότερες είναι οι εταιρείες, παγκοσμίως, που χρειάζονται πραγματικές λύσεις για να υποστηρίξουν τη διαδικασία τήρησης των αρχών της βιωσιμότητας», ανέφερε ο Σέρκο Κουγιουμτζιάν, εκτελεστικός διευθυντής πωλήσεων και marketing της ICAP GRIF κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στο Synesgy (www.synesgy.com) που αποτελεί ένα έργο που αναπτύχθηκε από ένα παγκόσμιο δίκτυο κορυφαίων εταιρειών που κατέχουν ηγετική θέση στην αγορά τους.

Το Synesgy παρέχει σε κάθε εταιρεία τη δική της αξιολόγηση, συμπεριλαμβανομένης ολόκληρης της εφοδιαστικής αλυσίδας, σχετικά με τους τρεις  πυλώνες βιωσιμότητας (Περιβαλλοντική, Κοινωνική, Διακυβέρνηση). Στη πλατφόρμα είναι συμβεβλημένες 850 επιχειρήσεις καθώς και 25.000 suppliers. Στην Ελλάδα στην πλατφόρμα που ξεκίνησε το 2023 έχουν συμβληθεί 60 επιχειρήσεις. Ο κ. Κουγιουμτζιάν τόνισε πως αποτελεί χρυσή ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις να συμβληθούν στην πλατφόρμα.  

Ποιος ο αντίκτυπος του πολέμου στην Ουκρανία στην εφοδιαστική αλυσίδα    

«Τεράστιο, αλλά διαχειρίσιμο» χαρακτήρισε κατά την ομιλία της η Μάτα Χατζηχαραλάμπους, operations director στην PwC Greece, τον αντίκτυπο που είχε στην εφοδιαστική αλυσίδα ο πόλεμος στην Ουκρανία. Η κ. Χατζηχαραλάμπους επικαλούμενη τα ευρήματα του Βαρομέτρου Μεταφορών και Logistics ως τον Ιούλιο του 2022, με δεδομένα κυρίως από την Κεντρική Ευρώπη, αλλά και από άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας τόνισε πως ο αντίκτυπος που είχε στην εφοδιαστική αλυσίδα ο πόλεμος στην Ουκρανία, επηρέασε με ανομοιογενή τρόπο τις αγορές, κυρίως στο επίπεδο των τιμών. Και όλα αυτά συνέβησαν σύμφωνα με την κ. Χατζηχαραλάμπους σε μια περίοδο που ήδη υπήρχαν αναταράξεις από την πανδημία, αλλά και από την κρίση στη Διώρυγα του Σουέζ, όταν αυτή έκλεισε εξαιτίας του παρατεταμένου εγκλωβισμού του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given». Όπως τόνισε σε περιοχές όπως η Ινδία ή οι χώρες του Κόλπου, η επίπτωση ήταν μηδενική, ενώ αντίθετα τα κράτη της Βαλτικής επλήγησαν σοβαρά.

Image

 

Όσον αφορά την επίπτωση στην Ελλάδα, επισήμανε ότι παρότι στο κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας η χώρα έχει πληγεί ιδίως στο πεδίο των τιμών, οι οποίες έχουν ξεφύγει στα commodities και στα καύσιμα, ωστόσο δεν είναι από τα κράτη που έχουν δεχτεί τις εντονότερες πιέσεις στο κομμάτι των logistics. «Βρίσκεται κάπου στη μέση», είπε χαρακτηριστικά.  

Στο ερώτημα αν η Ελλάδα θα μπορούσε να επωφεληθεί από τη διαφαινόμενη πρόθεση πολλών εταιρειών για παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου, λόγω μεταξύ άλλων, των αυξημένων τελών διέλευσης, η κα Χατζηχαραλάμπους επισήμανε ότι αυτό θα ήταν εφικτό, κυρίως αν ενισχύονταν οι απαιτούμενες υποδομές, μεταξύ άλλων σιδηροδρομικές. Κι αυτό διότι σήμερα υπάρχουν τρεις τρόποι για να φτάσει ένα εμπορευματοκιβώτιο πχ από την Κίνα στην Ευρώπη. Ο αεροπορικός, που είναι πολύ ακριβός, ο θαλάσσιος (που με βάση τις σημερινές διαδρομές απαιτεί 45-60 ημέρες για να φτάσει ένα κοντέινερ στον προορισμό του) και ο σιδηροδρομικός, που είναι λιγότερο απαιτητικός τόσο σε χρήμα όσο και σε χρόνο και για αυτό αναπτύσσεται.