Skip to main content

Προ των πυλών η Black Friday - Τι γίνεται στην Ελλάδα

Φέτος, η Black Friday είναι την Παρασκευή 23 Νοεμβρίου - Στο παιχνίδι των προσφορών μπαίνει δυναμικά σχεδόν το σύνολο των καταστημάτων.

Όταν το 1961, χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά ο όρος Black Friday (Μαύρη Παρασκευή), στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, κανείς δεν θα περίμενε πως δεκαετίες μετά, το 24ωρο των μεγάλων προσφορών θα γινόταν αγαπημένη συνήθεια και στην Ελλάδα.

Σε λιγότερο από ένα μήνα και συγκεκριμένα στις 23 Νοεμβρίου έρχεται η Black Friday, στην Ελλάδα με τα καταστήματα να προετοιμάζονται πυρετωδώς, αποστέλλοντας sms αλλά και διαμορφώνοντας ανάλογα τις ιστοσελίδες τους και τα ηλεκτρονικά καταστήματα προκειμένου να υποδεχθούν τη μεγάλη γιορτή των προσφορών.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Black Friday έπεται μετά το 10ημερο χειμερινών εκπτώσεων που θα ξεκινήσουν την 1η Νοεμβρίου.

Σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς πέρυσι δεν ήταν λίγοι οι καταναλωτές που αναμένοντας την Μαύρη Παρασκευή δεν προχωρούσαν σε αγορές, με αποτέλεσμα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και ηλεκτρικών ειδών να έχουν την τιμητική τους.

Όπως και πέρυσι έτσι και φέτος τον χορό της προ διαφήμισης της ημέρας έσυραν οι αλυσίδες τεχνολογίας, κάποιες εκ των οποίων στις ιστοσελίδες τους έχουν επιστρατεύσει ηλεκτρονικά ημερολόγια προκειμένου να δείχνουν στον επισκέπτη πόσες ημέρες απομένουν για την Black Friday. Από το παιχνίδι των προσφορών δεν λείπουν και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ.   

Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου συστήνει στους καταναλωτές να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο που θα προηγηθεί της αναφερόμενης δράσης, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν τη συγκεκριμένη ημέρα.

Η Black Friday στην Ελλάδα με αριθμούς

Σύμφωνα με έρευνα της Black-Friday.Global, η οποία διενεργήθηκε σε 12.000 συμμετέχοντες από 55 χώρες σε όλο τον κόσμο:

- Το 85% των Ελλήνων γνωρίζει τι είναι η Black Friday, ενώ το 36% των ερωτηθέντων θα προβεί σε αγορές τη συγκεκριμένη ημέρα
- Το 64,5% από αυτούς που θα κυνηγήσουν τις προσφορές, θα πάει τόσο στα καταστήματα, όσο και στο διαδίκτυο, το 20,7% θα αναζητήσει ευκαιρίες μόνο σε φυσικά καταστήματα, ενώ το 14,8% θα επιλέξει μόνο ηλεκτρονικά καταστήματα
- Το 2018 ο μέσος Έλληνας αναμένεται να ξοδέψει κατά τη διάρκεια της Black Friday 206 ευρώ, αγοράζοντας κυρίως ρούχα, ηλεκτρονικά είδη και παπούτσια.

Πώς ξεκίνησε ο θεσμός;

Ο θεσμός ξεκίνησε στην Αμερική στις αρχές της δεκαετίας του '60 επίσημα, αν και υπήρχε ήδη από το 1932, την εποχή του μεγάλου Κραχ, όπου οι καταστηματάρχες δεν είχαν άλλη λύση πέρα από το κάνουν ελκυστικές προσφορές, για να μπορέσουν να βγάλουν ένα μεροκάματο. Υπάρχουν αρκετές εκδοχές γιατί η ‘χαρά’ του καταναλωτή,  κατέληξε να  λέγεται μαύρη.

Η επικρατέστερη είναι πως τη δεκαετία του ‘60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν χειρόγραφα, οπότε τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.

Μια άλλη εκδοχή θέλει την ονομασία αυτή να τη δίνουν οι τροχονόμοι στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, επειδή όταν πρωτοκαθιερώθηκε ο θεσμός δημιουργήθηκε μεγάλος συνωστισμός στους δρόμους, κάνοντας την ημέρα τους... κόλαση.

Μάλιστα, αν και δεν αποτελεί επίσημη αργία η συγκεκριμένη μέρα, σε ορισμένες πολιτείες, όπως στην Καλιφόρνια, δίνονται άδειες στους εργαζομένους για να πάνε να ψωνίσουν. Στις χώρες του εξωτερικού συνήθως τα μαγαζιά ανοίγουν στις έξι το πρωί, με τις ουρές του κόσμου να περιμένει ήδη, και μένουν ανοιχτά ως αργά τη νύχτα.

Ο θεσμός τα τελευταία χρόνια έχει εξαπλωθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων σε Γερμανία, Γαλλία, Δανία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Φινλανδία, Πολωνία.