Skip to main content

Πολιτική βούληση για τη διπλή σύνδεση Θεσσαλονίκης - Σμύρνης

Εκδήλωση του Ελληνο-Τουρκικού Επιμελητηρίου Βορείου Ελλάδος για τις προοπτικές του κλάδου των μεταφορών και τη συνεργασία ανάμεσα στις δύο χώρες.

Στις επιδιώξεις της τουρκικής κυβέρνησης είναι θαλάσσια σύνδεση και μάλιστα σύντομα, με Ro-Pax, της Σμύρνης με τη Θεσσαλονίκη, αλλά και η αεροπορική σύνδεση της Σμύρνης με τη Θεσσαλονίκη και της Άγκυρας με την Αθήνα, με την Turkish Airlines να ενδιαφέρεται για την έναρξη της συγκεκριμένης πτήσης.

Τα παραπάνω ανέφεραν σε εκδήλωση του Ελληνο-Τουρκικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Βορείου Ελλάδος, ο υποπρόξενος κ. Μuhammed Tan και ο εμπορικός ακόλουθος του γενικού προξενείου Θεσσαλονίκης κ. Serkan Burali, o oποίος μάλιστα πρόσθεσε ότι ομάδες εμπειρογνωμόνων μελετούν και τη σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης- Κωνσταντινούπολης με υπερταχεία.

Ωστόσο, το "σύντομα", όπως έχει ήδη αποδειχθεί στην περίπτωση της θαλάσσιας γραμμής Θεσσαλονίκης - Σμύρνης, μπορεί να φτάσει να πάρει ως και αρκετά χρόνια. O κ. Μuhammed Tan, επιβεβαίωσε ότι το πρόβλημα στην εκκίνηση του δρομολογίου είναι τα υψηλότερα τέλη ελλιμενισμού στο λιμάνι της Σμύρνης, προσθέτοντας όμως ότι η τουρκική πλευρά βλέπει θετικά το ελληνικό αίτημα, για τέλη του αυτού ύψους και στα δύο λιμάνια. Άλλωστε, όπως προσέθεσε, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των λιμένων και των ενδιαφερόμενων εταιρειών, συνεχίζονται.

Το πνεύμα της εκδήλωσης ήταν η συνεργασία μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας στις μεταφορές και τα logistics καθώς και οι δύο χώρες βρίσκονται σε πλεονεκτική γεωστρατηγική θέση για τις διαμεταφορές μεταξύ Ανατολής- Δύσης και Βορρά - Νότου.

Όμως, ο κλάδος των μεταφορών στην Ελλάδα, από το 2008 ως και σήμερα, έχει δεχθεί τεράστιο πλήγμα και έχει μειωθεί στο 55%-60% του έργου που είχε προ διεθνούς κρίσης, ενώ από την άλλη πλευρά, ο τουρκικός κλάδος και ειδικότερα οι οδικές μεταφορές, καθώς οι εταιρείες υποστηρίζονται από κυβερνητικές πολιτικές για την απόκτηση οχημάτων και έχουν και το τεράστιο αβαντάζ του αφορολόγητου καυσίμου, όπως εξήγησε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Απόστολος Κενανίδης.

Ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ τάχθηκε υπέρ της συνεργασίας ελληνικών και τουρκικών επιχειρήσεων και υποστήριξε ότι για την εξυπηρέτηση των διεθνών οδικών μεταφορών θα πρέπει να δημιουργηθούν δύο μεγάλοι εμπορευματικοί κόμβοι, για τις μεταφορές μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, πιθανότατα ένας στη Θεσσαλονίκη και ένας στη Κωνσταντινούπολη.

Ο κ. Κενανίδης ζήτησε την υιοθέτηση από την ελληνική πολιτεία μιας στρατηγικής ενίσχυσης του κλάδου των μεταφορών. "Σήμερα οι περισσότερες επιχειρήσεις υπολειτουργούν ενώ πολλοί ιδιοκτήτες φορτηγών έχουν κλείσει τα οχήματά τους και δουλεύουν σαν οδηγοί, σε εταιρείες του κλάδου στο εξωτερικό".

Σε ό,τι αφορά τον τουρκικό κλάδο συνδυασμένων μεταφορών και logistics, έχει αναδειχθεί σε υπερδύναμη. Οι τουρκικές επιχειρήσεις σήμερα, με διάφορα μέσα, φτάνουν σε 1,6 δισεκατομμύρια άτομα, καταναλωτές και χρήστες υπηρεσιών, ενώ ο τζίρος του κλάδου που το 2015 ήταν 14,3 δισ. δολάρια, εκτιμάται ότι το 2023, έτος- σταθμό για την Τουρκική Δημοκρατία, θα φτάσει στα 60 δισ. δολάρια.

Τον λόγο στην εκδήλωση πήρε και ο διευθυντής των Τουρκικών Αερογραμμών κ. Utku Yazan, o oποίος αναφέρθηκε στις 4 πτήσεις την εβδομάδα, από και προς Θεσσαλονίκη το 2011, που σήμερα έχουν γίνει 14 την εβδομάδα. Εν τούτοις, έδωσε έμφαση στις μεταφορές εμπορευμάτων, λέγοντας ότι οι εταιρείες της Θεσσαλονίκης, ακριβώς επειδή είναι κοντά στη Κωνσταντινούπολη και στο διεθνές hub της εταιρείας, μπορούν μέσα σε διάστημα μιας μέρας να στέλνουν τα προϊόντα τους στις άκρες του κόσμου, όπως συμβαίνει με τον μπακλαβά που ελληνική εταιρεία στέλνει με την T.A., στην Αμερική, ενώ άλλη μέσα σε μια ημέρα παραλαμβάνει ψάρια από την Ταϋλάνδη.

Σημειώνεται ότι η Turkish Airlines έχει 10 cargo αεροσκάφη που πετούν σε 59 διεθνείς προορισμούς μεταφέροντας περί τις 720.000 τόνους εμπορευμάτων. Τα τελευταία τρία χρόνια μπήκε και η Θεσσαλονίκη στις πτήσεις cargo, με 2.500 tn το χρόνο.

Οι επιβατικές μεταφορές ήταν το θέμα του κ. Μιχάλη Πεζίκογλου, αντιπροέδρου της ΟΦΑΕ ο οποίος ανακοίνωσε ότι αναμένει στο επόμενο δίμηνο να δοθούν οι άδειες για να αρχίσει ένα ακόμη τακτικό δρομολόγιο, μεταξύ των δύο χωρών και συγκεκριμένα μεταξύ Θεσσαλονίκης- Σμύρνης. Ήδη σχετικό αίτημα έχουν υποβάλλει από πλευράς ελληνικής το πρακτορείο Crazy Holidays και από τουρκικής πλευράς η εταιρεία Kamil Koc.

Ο κ. Πεζίκογλου τόνισε ότι η διακρατική συμφωνία Ελλάδας - Τουρκίας απαιτεί αμοιβαιότητα στο πλαίσιο λειτουργίας των επιβατικών μεταφορών, αλλά ορισμένες φορές η μονομερής λήψη μέτρων καταλήγει σε βάρος των μεταφορέων που καλούνται να καταβάλλουν πρόστιμα.

Από πλευράς των διοργανωτών, δηλαδή του Επιμελητηρίου, τόσο ο κ. Εδιάρογλου, όσο και ο κ. Χατζημανώλης, τόνισαν ότι η Ελλάδα θα πρέπει οπωσδήποτε να αναβαθμίσει τις υποδομές και τα μέσα εξυπηρέτησης στους σταθμούς των Κήπων και των Καστανιών Έβρου. Ο μεθοριακός σταθμός στη τουρκική πλευρά, στα Ύψαλα, έχει πλήρως αναβαθμιστεί αλλά το ίδιο δεν έχει συμβεί και στις περιπτώσεις των Κήπως και των Καστανιών παρότι τα τελευταία χρόνια έχει πολλαπλασιαστεί ο αριθμός των διερχόμενων οχημάτων.