Skip to main content

Οικολογία-Αλληλεγγύη: Παράνομη κοπή δένδρων στο πάρκο των Μακεδονομάχων

Ευθύνες στην Κοινοπραξία του Μετρό Θεσσαλονίκης και στον δήμο καταλογίζει ο Μιχάλης Τρεμόπουλος

Σε κοπή 15 περίπου δένδρων στην οδό Αγίας Σοφίας, πάνω από την Εγνατία, προχώρησε η κοινοπραξία ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης χωρίς να υπάρχουν οι σχετικές άδειες  και με τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης., όπως υποστηρίζει σε ανακοίνωση της παράταξης Οικολογία-Αλληλεγγύη.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της παράταξης, «την Πέμπτη 6 Ιουλίου οι εργολάβοι του Μετρό στο όνομα της "ανάπλασης" έκοψαν 15 περίπου δένδρα στο πάρκο των Μακεδονομάχων, απέναντι από το μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Αχειροποίητου. Στο σημείο παρενέβη -μετά από ενημέρωση κατοίκων- ο Δημοτικός Σύμβουλος της Οικολογίας-Αλληλευγγύης, Μιχάλης Τρεμόπουλος, ζητώντας τις σχετικές άδειες για την κοπή των δένδρων. Μετά από επιμονή του, ο υπεύθυνος από την Αττικό Μετρό και ο εργοταξιάρχης του υπέδειξαν κάποια έγγραφα, τα οποία όμως επιβεβαίωσαν την παρανομία. Οι εργασίες γίνονται στη βάση μιας γενικής οικοδομικής άδειας του ΥΠΕΧΩΔΕ από το 2007 (υπ' αρ. ΔΕΝΠ/0/482/10-10-2007), που αναφέρει ότι τα έργα "είναι κοινής ωφέλειας και εκτελούνται με βάση εγκεκριμένης από την εταιρεία μελέτης". Επιπλέον, υπάρχει και εσωτερικό έγγραφο της εργολαβίας, που χαρακτήριζε τα δέντρα ως "βρωμόδεντρα" ενώ το προφορικό επιχείρημα των υπευθύνων ήταν ότι επρόκειτο για δέντρα αυτοφυή!»

Στην πραγματικότητα, σημειώνεται στην ανακοίνωση, «ήταν μεγάλα δέντρα -ακόμη και κωνοφόρα- και ακακίες, τα οποία έκοψε η κοινοπραξία με βάση ένα έγγραφο του Αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων κ. Κυριζίδη με ημερομηνία 22.6.2023, με τίτλο «Αγίας Σοφίας -Πρόσθετη Απομάκρυνση πέντε (5) δέντρων», που αναφέρει ότι: «οι παραπάνω χώροι έχουν παραληφθεί από την Κοινοπραξία ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ με πρωτόκολλα παράδοσης – παραλαβής. Ως εκ τούτου, για κάθε εργασία σε αυτούς, αρμόδια και υπεύθυνη είναι η ανάδοχος εταιρεία, η οποία οφείλει να προχωρήσει με δικά της μέσα στις διαδικασίες που απαιτούνται για την κοπή των δένδρων, για την οποία δεν υπάρχει αντίρρηση από την πλευρά μας».

Η παράταξη υπογραμμίζει πως η κοπή των δένδρων στο πάρκο «αποκάλυψε "υπόγειες" διεργασίες σχετικές με την πλατεία και μάλιστα απέναντι από ένα μνημείο προστατευμένο από την UNESCO, όπως η Αχειροποίητος. Εκκρεμεί ήδη αίτημα της κοινοπραξίας προς τον δήμο για να προχωρήσει στην κοπή άλλων 15 δέντρων και στην κατάργηση της παιδικής χαράς, που υπάρχει. Η τσιμεντοποίηση του πάρκου απειλεί ακόμη και μεγάλα πλατάνια».

«Αντί η κοινοπραξία να αφήσει το πάρκο όπως το είχε παραλάβει το 2006, ο σήμος Θεσσαλονίκης της επιτρέπει να προχωρήσει στην «ανάπλαση» ενός κοινόχρηστου-δημόσιου χώρου χωρίς να παίρνει υπόψη το υπάρχον πράσινο, την παιδική χαρά και τις θέσεις στάθμευσης των κατοίκων. Η σχετική έγκριση του ΚΑΣ αφορά στην «προστασία και ανάδειξη» των αρχαιοτήτων και όχι στο σύνολο της διαμόρφωσης του κοινόχρηστου χώρου. Και αυτή όμως βασίζεται σε μια μελέτη με απευθείας ανάθεση, χωρίς διαγωνισμό, με ένα τεράστιο στέγαστρο και μια «πασαρέλα» πάνω από τον «λάκκο» με τα αρχαία στην Εγνατία μέχρι το πάρκο, που κρύβει την Αχειροποίητο», σημειώνει η Οικολογία-Αλληλεγγύη.

«Δεν είναι δυνατόν να παρακάμπτονται τα θεσμικά όργανα του Δήμου, η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και το Δημοτικό Συμβούλιο, η Πολεοδομία, η αρχαιολογική υπηρεσία, το συμβούλιο αρχιτεκτονικής και να δίνεται εν λευκώ στην κοινοπραξία του Μετρό η σύμφωνη γνώμη για κοπή δένδρων από τη διοίκηση του Δήμου και να παραδίδεται χωρίς εγκρίσεις και με ένα απλό πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής ένας σημαντικός χώρος πρασίνου και πολιτισμού», δήλωσε ο δημοτικός σύμβουλος Μιχάλης Τρεμόπουλος, που κατήγγειλε το γεγονός στην Αστυνομία, η οποία έλεγξε τη νομιμότητα των εργασιών.

Η παράταξη Οικολογία-Αλληλεγγύη καλεί την κοινοπραξία του Μετρό «να σταματήσει άμεσα κάθε κοπή δένδρου στα εργοτάξια του Μετρό» και τη δημοτική αρχή «να ενημερώσει άμεσα το Δημοτικό Συμβούλιο και τους δημότες για τη μελέτη που υλοποιείται και να διασφαλίσει με κάθε μέσο το αισθητικό, λειτουργικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό αποτύπωμα που θα έχει στην πόλη το Μετρό».