Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Λουκέτα σε μεταφορικές εταιρείες από το ξέφρενο ράλι στις τιμές των καυσίμων

Το κόστος μετακίνησης αυξήθηκε κατά 35% από πέρυσι το φθινόπωρο μέχρι φέτος - Έως και εξαπλασιασμός για τη μεταφορά container.

Στη μέγγενη των δυσθεώρητων τιμών των καυσίμων κίνησης αλλά και της εκτίναξης στα ναυτιλιακά κόστη βρίσκονται οι μεταφορικές εταιρείες της Θεσσαλονίκης, με κάποιες εξ αυτών να παλεύουν για την επιβίωσή τους. Σημειώνεται πως διαχρονικά το κόστος του πετρελαίου αποτελούσε περίπου το 45% του λειτουργικού κόστους μιας μεταφοράς.

Ήδη το πρώτο λουκέτο, εξαιτίας και της διαμορφωθείσας κατάστασης από το ξέφρενο ράλι των τιμών που έχει ενισχυθεί περαιτέρω από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, είναι γεγονός. Αφορά σε μικρομεσαία μεταφορική εταιρεία της Θεσσαλονίκης, που δεν κατάφερε να αντεπεξέλθει στους νέους κραδασμούς που δέχεται η οικονομία και έπαυσε τη λειτουργία της. Την ίδια ώρα όπως λένε γνώστες της εν λόγω αγοράς πολλές μεταφορικές παραπαίουν προσπαθώντας, ωστόσο, να επιβιώσουν.

«Από πέρυσι τον Σεπτέμβριο το κόστος των καυσίμων έχει αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά 35%, ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης, περί το 25%, επήλθε μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία» τονίζει ο Γιώργος Ηλιάδης, διευθύνων σύμβουλος της Ηλιάδης Μεταφορές ΑΕ. Εκτός όμως από τα κόστη των καυσίμων κίνησης που έχουν εκτιναχθεί, όπως σημειώνει ο κ. Ηλιάδης, η υπερβολική αύξηση στα ναυτιλιακά κόστη για τη μεταφορά των κοντέινερς έχει δημιουργήσει πονοκέφαλο στον κλάδο.

Είναι χαρακτηριστικό πως η εξαγωγή ενός κοντέινερ προς την Κύπρο πέρυσι κόστιζε 1.350 ευρώ ενώ σήμερα ανέρχεται σε 2.000 ευρώ.

Αν μάλιστα πρόκειται για κοντέινερ προερχόμενο από Κίνα τότε το κόστος ζαλίζει καθώς σκαρφαλώνει στις 15.000 ευρώ (!) όταν δυο χρόνια νωρίτερα άγγιζε τις 2.500. Το ξέφρενο ράλι στα κόστη μεταφοράς των κοντέινερ από την Κίνα ξεκίνησε από την περίοδο της πανδημίας καθώς η υψηλή ζήτηση πυροδότησε τις τιμές.

Μάλιστα όπως εξηγεί ο κ. Ηλιάδης, ενώ μέχρι πρότινος υπήρχε συγκεκριμένος τιμοκατάλογος στις μεταφορικές εταιρείες για το κόστος της μεταφοράς προϊόντων, πλέον, ως απόρροια του ράλι των τιμών των καυσίμων, κάθε εβδομάδα αναπροσαρμόζεται. «Ενημερώνουμε τους πελάτες πως η τιμή που τους αναφέρουμε ισχύει για μια εβδομάδα και αυτό γιατί μέρα με την μέρα οι τιμές των καυσίμων σκαρφαλώνουν όλο και υψηλότερα. Κατά συνέπεια δεν μπορεί να γίνει πρόβλεψη για μεγαλύτερο διάστημα» σημειώνει ο κ. Ηλιάδης υπογραμμίζοντας πως οι πελάτες το αντιλαμβάνονται και δεν διαμαρτύρονται για τη νέα τιμολογιακή πολιτική, που εξ ανάγκης, προέκυψε.

Αξίζει να σημειωθεί πως εκτόξευση καταγράφεται και στις τιμές των ελαστικών με τα ανταλλακτικά την ίδια ώρα να είναι δυσεύρετα. Όπως λέει ο κ. Ηλιάδης «περιμένω κάποια ελαστικά, ειδικού τύπου, εδώ και έξι μήνες...».