Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019
x

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ΟΣΑ ΕΙΠΕ Ο ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΓΙΑ ΟΑΣΘ ΚΑΙ ΜΕΤΡΟ

Για τα θέματα του ΟΑΣΘ και του μετρό θα ελεγχθεί πολύ νωρίτερα, καθώς αποτελούν φλέγοντα προβλήματα η επίλυση των οποίων αφορά χιλιάδες πολίτες.

Άπλωσε ολόκληρο τον τραχανά, όσον αφορά τα της Θεσσαλονίκης, κατά την παρουσία του στη ΔΕΘ ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Στις εξαγγελίες του συμπεριέλαβε σχεδόν όλα τα αιτήματα των φορέων, αποφεύγοντας ωστόσο, να θέσει σαφή χρονοδιαγράμματα αλλά και να προϊδεάσει για τα χρηματοδοτικά σχήματα τα οποία θα αναλάβουν να υλοποιήσουν όλα αυτά τα φιλόδοξα σχέδια. Από την ανάπλαση της ΔΕΘ και τη διαπλάτυνση της περιφερειακής, ως τη διασύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ και τον σιδηρόδρομο, την αναβάθμιση της ΒΙΠΕ Σίνδου κ.ο.κ.

Για όλα αυτά ο πρωθυπουργός θα κληθεί να λογοδοτήσει σε έναν χρόνο, στην 85η ΔΕΘ. Ωστόσο, για τα θέματα του ΟΑΣΘ και του μετρό θα ελεγχθεί πολύ νωρίτερα. Είναι από τα πλέον φλέγοντα προβλήματα της πόλης, η επίλυση των οποίων αφορά εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες, μεταξύ των οποίων και επαγγελματίες μαγαζάτορες που έχουν δεινοπαθήσει από τις λαμαρίνες των εργοταξίων του μετρό.

Στο θέμα του ΟΑΣΘ ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε, ως πρώτο μέτρο όπως είπε, την εκχώρηση ενός σημαντικού μέρους του συγκοινωνιακού έργου προς το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Όπως είχε αποκαλύψει η Voria.gr το ΚΤΕΛ θα αναλάβει πλέον σχεδόν όλα τα δρομολόγια εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος και ο ΟΑΣΘ θα επανέλθει στα προ της επέκτασής του όρια, όπως ήταν ως το 2001.

Ο κ. Μητσοτάκης είπε πως οι υπόλοιπες δράσεις θα περιγράφονται σε ένα μεσοπρόθεσμο σχέδιο για την λύση του προβλήματος των αστικών συγκοινωνιών το οποίο επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και θα παρουσιαστεί σύντομα.

Το σχέδιο αυτό θα κληθεί να απαντήσει στα ακόλουθα ερωτήματα:

- εάν οι συγκοινωνίες θα παραμείνουν στο κράτος ή θα εκχωρηθούν στο σύνολό τους (πέραν όσων εκχωρούνται στο ΚΤΕΛ) σε ιδιώτες.

- εάν θα συσταθεί η ΑΣΥΘ (Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης) στην οποία θα μεταβιβαστούν προσωπικό και λεωφορεία του ΟΑΣΘ ή θα προτιμηθεί η λύση της χρονικής επέκτασης του καθεστώτος της εκκαθάρισης εν λειτουργία του ΟΑΣΘ και πέραν της 2ας Δεκεμβρίου όπως προβλέπει ο νόμος. 

- εάν θα αγοράσει το κράτος καινούργια λεωφορεία και εάν θα προχωρήσει στον περαιτέρω τεχνολογικό εκσυγχρονισμό του ΟΑΣΘ και τέλος,

- εάν θα στελεχώσει επιτέλους τον ΟΣΕΘ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης) που αποτελεί τον σημαντικότερο φορέα σχεδιασμού των μεταφορών στην περιφέρεια της Θεσσαλονίκης.

Ωστόσο, θεωρώ πως η επιλογή της κυβέρνησης να προχωρήσει άμεσα στην εκχώρηση σχεδόν του 28% με 30% του συγκοινωνιακού έργου στο ΚΤΕΛ, απαντά εμμέσως σε ορισμένες από τις ανωτέρω εκκρεμότητες. Η σύμβαση με το ΚΤΕΛ συνιστά κατ’ ουσία μια μορφή ΣΔΙΤ, δηλαδή ο ιδιώτης θα έχει μπει ήδη στις συγκοινωνίες. Η σύμβαση θα είναι για τρία χρόνια (δύο συν ένα για την ακρίβεια), συνεπώς, εκτιμάται ότι λογικά, στη διάρκεια αυτής της τριετίας ο υπόλοιπος ΟΑΣΘ θα παραμείνει κρατικός και μετά βλέπουμε…

Επιπλέον, η αιμοδοσία μέσω ΚΤΕΛ, αποσυμπιέζει κάπως το επείγον πρόβλημα επάρκειας του στόλου. Άρα, η κυβέρνηση μπορεί με την ησυχία της να κάνει διαγωνισμό για την αγορά καινούργιων λεωφορείων.

Το μόνο, λοιπόν, στο οποίο θα κληθεί να απαντήσει σχετικά άμεσα η κυβέρνηση, καθώς θα πιεστεί και από τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ, είναι τι θα κάνει με την ΑΣΥΘ και φυσικά με τον ΟΣΕΘ.

Εν ολίγοις, ο συνεταιρισμός με το ΚΤΕΛ φαίνεται να εκτονώνει προσωρινά το πρόβλημα και να προσφέρει τον αναγκαίο χρόνο για τη λήψη των υπολοίπων, σοβαρότερων αποφάσεων.

Αντιθέτως, στο θέμα του σταθμού Βενιζέλου του μετρό ο πρωθυπουργός εμφανίστηκε πανέτοιμος ανακοινώνοντας πως εγκαταλείπεται η λύση της κατασκευής του με τα αρχαία κατά χώρα και επιστρέφει στην προηγούμενη λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης. Διερωτώμαι πότε πρόλαβε ο κ. Μητσοτάκης να ενημερωθεί, να διαμορφώσει γνώμη και να λάβει αποφάσεις.

Αυτό προϋποθέτει ότι έχει καθαρή εικόνα για τουλάχιστον τρεις παραμέτρους του προβλήματος: για τον μέγιστο βαθμό αποκατάστασης του μνημείου κατά την επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, για το χρονοδιάγραμμα περαίωσης των εργασιών (αν είναι μικρότερο σε σχέση με την εγκαταλειφθείσα λύση) καθώς και για το κόστος.

Εφόσον, λοιπόν, υπάρχουν αυτά τα στοιχεία, καλό είναι η κυβέρνηση να τα δημοσιοποιήσει για να πληροφορηθεί και η πόλη τι ακριβώς θα συμβεί, σε πόσο χρόνο και με τι κόστος. Και επιπλέον, να δώσει και την εκτίμησή της σχετικά με το πότε προβλέπεται η έναρξη της λειτουργίας του μετρό, στη βασική γραμμή, με ή χωρίς το σταθμό Βενιζέλου καθώς και στην επέκταση προς Καλαμαριά. 

 




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ