Skip to main content

Υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης: Αποζημίωση 85 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο στην κοινοπραξία «Θερμαϊκή Οδός»

Το έργο που πάγωσε και τελικά δεν έγινε ποτέ οδήγησε στην καταβολή αποζημίωσης στην κοινοπραξία πολλά χρόνια μετά

Αποζημίωση ύψους 85 εκατ. ευρώ πρόκειται να λάβει η κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός από το Δημόσιο για το περίφημο έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας στα μέσα της δεκαετίας του 2000 που τελικά δεν υλοποιήθηκε ποτέ.

Σύμφωνα με την εφημερίδα Ναυτεμπορική, η Θερμαϊκή Οδός, κοινοπραξία αποτελούμενη από την Άκτωρ Παραχωρήσεις (Ελλάκτωρ) – Archirodon – Boskalis, είχε ανακηρυχθεί ανάδοχος για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου που θα συνέδεε τη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης με την ανατολική πλευρά κάτω από τη θάλασσα.

Η σύμβαση προϋπολογισμού 472 εκατ. ευρώ υπεγράφη το 2006, ενώ η συνέχεια είναι γνωστή, καθώς το έργο πάγωσε οριστικά και εγκαταλείφθηκε.

Ακολούθησε ένας κυκεώνας προσφυγών και δικαστικών διενέξεων, που αφορούσαν ενστάσεις για τους όρους της σύμβασης και τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων καθώς γενικότερα αμφισβητήθηκε η σκοπιμότητα της κατασκευής του έργου εξαιτίας των επιπτώσεων στο περιβάλλον.

Επίσης, αρνητικά γνωμοδότησε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (2008) και έναν χρόνο αργότερα οι δανείστριες τράπεζες κατήγγειλαν τις Καθορισμένες Δανειακές Συμβάσεις, με τον παραχωρησιούχο από την πλευρά του να καταγγέλλει και αυτός τη σύμβαση, εγείροντας αξιώσεις λόγω συνδρομής του Γεγονότος Αθέτησης Δημοσίου.

Η υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης ήταν μία από τις μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης που προωθούνταν εκείνη την εποχή, μαζί με την Ολυμπία Οδό, τον Μορέα, την Κεντρική και Ιόνια Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Ναυτεμπορικής, δημόσιο και κοινοπραξία κατέληξαν στο ποσό των 85 εκατ. ευρώ (67,8 εκατ. ως το σύνολο των επιδικασθέντων αποζημιώσεων και 17,1 εκατ. ως τόκους) έπειτα από Πρόταση Συμβιβαστικής Επίλυσης Διαφοράς που κατέθεσε στο υπουργείο Υποδομών η κοινοπραξία και έγινε δεκτή στις 23 Δεκεμβρίου 2021 από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, στη λογική ότι το δημόσιο κινδυνεύει να καταβάλει εν τέλει μεγαλύτερη αποζημίωση. Οι απαιτήσεις σε διάφορες χρονικές περιόδους έφταναν τα 350 εκατ. ευρώ (μαζί με την ηθική βλάβη).

Η απόφαση για την σχετική έγκριση δέσμευσης του ποσού της αποζημίωσης δημοσιοποιήθηκε προχθές και υπογράφεται από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα.