Skip to main content

Ποδηλατόδρομοι: Τι ζητούν από τον δήμο οι ποδηλάτες της Θεσσαλονίκης

Τι αναφέρει ένας ποδηλάτης και συντονιστής της συλλογικότητας Gymnosophy αλλά και μια συγκοινωνιολόγος για τα νέα σχέδια του δήμου για ποδηλατοδρόμους

Με ικανοποίηση αλλά βάζοντας στον δημόσιο διάλογο και προϋποθέσεις υποδέχθηκε η κοινότητα των ποδηλατών την ανακοίνωση του δημάρχου για τη δημιουργία προσωρινών ποδηλατοδρόμων.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το δίκτυο θα περιλαμβάνει τις οδούς Μοσχονησίων, Βούλγαρη, Κ. Καραμανλή, Τσιμισκή, Πολυτεχνείου, Κουντουριώτου και Λεωφόρο Νίκης και, όπως επισημαίνει ο δήμος, θα διαμορφώνει μία νέα πραγματικότητα στην πόλη. «Τα μέτρα και οι ρυθμίσεις αυτές θα έχουν προσωρινό χαρακτήρα με την προοπτική όμως να ενταχθούν μόνιμα σε ένα ολοκληρωμένο δίκτυο μετακινήσεων», τόνισε ο δήμαρχος, Κωνσταντίνος Ζέρβας

Διαβάστε: Θεσσαλονίκη: Πού θα γίνουν ποδηλατόδρομοι - Στο δίκτυο και η Τσιμισκή

Λόγω της πανδημίας, οι ποδηλάτες που κυκλοφορούσαν στους δρόμους το τελευταίο διάστημα αυξήθηκαν. Όπως λέει ο Κώστας Τερζόπουλος, συντονιστής της συλλογικότητας Gymnosophy και ποδηλάτης επί χρόνια, στόχος είναι οι νέοι αυτοί χρήστες του ποδηλάτου να κρατηθούν και να αυξηθούν. Για να γίνει όμως κάτι τέτοιο, βασική προϋπόθεση είναι οι νέοι ποδηλατόδρoμοι που θα σχεδιαστούν να αποπνέουν το αίσθημα της ασφάλειας.

Ο κ. Τερζόπουλος αναφέρει πως για τον λόγο αυτό η αντιπρόταση της συλλογικότητας είναι αντί της Κων. Καραμανλή να επιλεχθούν οδοί με μικρότερο φορτίο όπως η Δελφών και η Παπαναστασίου, οι οποίες διασχίζουν όλο το πολεοδομικό συγκρότημα και εξυπηρετούν «ζωντανές» διαδρομές, με καταστήματα και σχολεία. Όπως τόνισε όμως, σε κάθε περίπτωση, και ειδικά σε αυτή της Νέας Εγνατίας, θα πρέπει ο ποδηλατόδρομος να είναι διαχωρισμένος από την κυκλοφορία, με τεχνητά εμπόδια όπως ζαρντινιέρες ή κολωνάκια και όχι απλώς με μια μπογιά. Μάλιστα, πρόσθεσε, ότι στη μόνιμη εκδοχή του ποδηλατοδρόμου, πρέπει να προστεθούν νησίδες με φύτευση, οι οποίες θα μειώνουν την όχληση από το καυσαέριο και την ηχορύπανση.

Ο ίδιος πρότεινε πως καλό θα ήταν ο ποδηλατόδρομος να γινόταν από τη μία πλευρά του δρόμου και να ήταν αμφίδρομος ώστε να υπάρχει αρκετός χώρος σε περίπτωση μεγάλων ποδηλάτων, ευελιξία στην κίνηση των ποδηλατών αλλά και ώστε να εξυπηρετούνται δύο ποδηλάτες που θέλουν να κυκλοφορούν δίπλα δίπλα. Ο ίδιος υπογράμμισε ακόμα ότι κανονικά σε ποδηλατοδρόμους θα πρέπει να στρώνεται και ειδικός τάπητας ο οποίος δεν θα δημιουργεί επιπλέον κραδασμούς στο ποδήλατο. Αναφερόμενος στην παρούσα κατάσταση των ποδηλατολωρίδων, τόνισε πως ο ποδηλατόδρομος στην Παραλία δέχεται πλέον πολύ μεγάλο φόρτο και ότι ουσιαστικά δεν υφίσταται δίκτυο στην πόλη παρά κάποιες αποσπασματικές ποδηλατολωρίδες, οι οποίες «ταλαιπωρούνται» από πολλά προβλήματα, όπως τα παρκαρισμένα ΙΧ και οι λακκούβες.

Μόνιμες και όχι προσωρινές λύσεις

«Αυτό που ονομάζουμε μέχρι σήμερα υφιστάμενο δίκτυο, έχει σημαντικές ασυνέχειες. Επίσης, η πυκνότητα του δεν είναι τέτοια που να καλύπτει γειτονιές κατοικίας, σημεία ενδιαφέροντος και σημεία σχετικά με εκπαίδευση, τουρισμό, αναψυχή και αθλητισμό», αναφέρει από πλευράς της, η Ανθή Τσακιροπούλου, συγκοινωνιολόγος και εργαζόμενη στην Αναπτυξιακή Μητροπολιτική.

Σχολιάζοντας τις δηλώσεις του δημάρχου για τους νέους ποδηλατοδρόμους, η κ. Τσακιροπούλου τονίζει ότι η πόλη δεν χρειάζεται μια προσωρινή αλλά μια μόνιμη λύση. «Η Θεσσαλονίκη είναι μια από τις μεγαλύτερες μητροπόλεις της Ευρώπης αλλά παρόλα αυτά δεν έχει μέσα σταθερής τροχιάς προκειμένου να προσφέρει μια εναλλακτική λύση και να στρέψει τους πολίτες μακριά από το αυτοκίνητο. Η εστίαση σε ένα εναλλακτικό μέσο, όπως το ποδήλατο, είναι ένας ιδανικός τρόπος σκέψης για την πόλη», υπογράμμισε προσθέτοντας ότι μέσω του προγράμματος URBACT III - Resilient Europe έχει προταθεί στον δήμο το 2018 ο στρατηγικός σχεδιασμός για ένα ολοκληρωμένο ποδηλατικό δίκτυο 76 χιλιομέτρων στη Θεσσαλονίκη, που αφορά όλη την πόλη και όχι μόνο τον κεντρικό δήμο.

Η ίδια συμφωνεί με την ένταξη ποδηλατοδρόμων σε κεντρικές αρτηρίες όπως η Τσιμισκή ή η Κων. Καραμανλή αλλά τονίζει και αυτή από την πλευρά της πως κάτι τέτοιο πρέπει να προϋποθέτει δομές που θα προσφέρουν ασφάλεια στους ποδηλάτες. «Η ένταξη του ποδηλάτου σε σημαντικούς δρόμους της πόλης είναι σωστός τρόπος σκέψης αλλά τι νοείται με το "προσωρινή κατασκευή". Πώς θα ασφαλίζονται οι ποδηλάτες; Σε τέτοιους άξονες βαριάς κυκλοφορίας και υψηλών ταχυτήτων, πρέπει να δούμε με ποιον τρόπο μπορεί να ενταχθεί το ποδήλατο και [να αναρωτηθούμε] γιατί αυτός να είναι προσωρινός και όχι πιο μόνιμος. Χρειαζόμαστε πραγματική λύση για την προώθηση του ποδηλάτου», επισήμανε. 

Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, οι εργασίες για τη δημιουργία των προσωρινών ποδηλατοδρόμων που έρχονται σε αυτή τη χρονική στιγμή και ως ένα μέτρο για την αντιμετώπιση της πανδημίας θα ξεκινήσουν σύντομα.