Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2019
x

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: «ΟΧΙ» ΣΕ ΕΠΑΝΑΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ ΛΕΝΕ ΟΙ ΦΟΡΕΙΣ

Ζητείται πολιτική παρέμβαση για το μετρό της Θεσσαλονίκης: Επαναδημοπράτηση ίσον θάνατος, είπε ο Μπουτάρης. «Έντιμο συμβιβασμό» ζητάει το ΤΕΕ/ΤΚΜ.

Της Άννης Καρολίδου

«Να παρέμβει η κυβέρνηση, για να βρεθεί λύση για το Μετρό. Η επαναδημοπράτηση του έργου συνεπάγεται τον θάνατό του», τόνισε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης σε ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που ολοκληρώθηκε πριν ώρα, με τη συμμετοχή μόλις 6 βουλευτών από τους 16 που εκλέγονται στην Α΄ Θεσσαλονίκης και ενός από τη Β', παρότι η ειδική συνεδρίαση γίνεται μετά από αναβολή.

Ο δήμαρχος άνοιξε τη διαδικασία, καταθέτοντας πέντε προτάσεις, στις οποίες προστάθηκαν ακόμη τρεις μετά από παρεμβάσεις φορέων. Οι προτάσεις αυτές θα παρουσιαστούν σε συνάντηση που θα έχει τη Δευτέρα, ο κ. Μπουτάρης, με τον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Μπουτάρη, ειδικά για το θέμα του μετρό και την επανεκκίνηση του έργου.  

Το ψήφισμα του Δήμου πέρασε κατά πλειοψηφία καθώς το καταψήφισαν οι δημοτικοί σύμβουλοι της "Λαϊκής Συσπείρωσης" κ.κ. Δελλής και Κωνσταντινίδης ενώ λευκό ψήφισαν οι σύμβουλοι της "Θεσσαλονίκης- Ανοικτή Πόλη", δηλαδή της παράταξης του ΣΥΡΙΖΑ στο δ.σ., επειδή δεν έγινε στο κείμενο αναφορά στις ευθύνες των προηγούμενων κυβερνήσεων. 

Τον γ.γ της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας εκπροσώπησε ο αντιπεριφερειάρχης Στάθης Αβραμίδης, ο οποίος και μετέφερε την τοποθέτηση του κ. Τζιτζικώστα.

Στην αρχική τοποθέτησή του ο Γιάννης Μπουτάρης τόνισε ότι το έργο δεν πρέπει πλέον να διευθύνεται ( σ.σ τόνισε το «διευθύνεται» και όχι να διοικείται) από την Αθήνα. Το έργο θα πρέπει να προχωρήσει, παράλληλα με το σεβασμό  των αποφάσεων των διαιτητικών δικαστηρίων , ενώ θα πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα για τους μετρόπληκτους αλλά και τους εργαζόμενους που απειλούνται με νέες απολύσεις.

Ο δήμαρχος ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να παραιτηθεί από την προσφυγή στο ΣτΕ, για το σταθμό "Βενιζέλου", αν προηγουμένως η Αττικό Μετρό ΑΕ δεν παρουσιάσει ολοκληρωμένη μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, όπως και αν δεν εξασφαλίσει την γνώμη τρίτου, ανεξάρτητου, εμπειρογνώμονα.

Μετά το δήμαρχο, το λόγο πήρε ο βουλευτής και επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης στον δήμο, Σταύρος Καλαφάτης ο οποίος συμφώνησε με το Γιάννη Μπουτάρη, ότι τη λύση μπορεί να τη δώσει μόνο κεντρική πολιτική παρέμβαση. Πέραν αυτού, ο κ. Καλαφάτης στάθηκε σε δύο σημεία, ότι αφενός η τακτική Μπουτάρη κατέστησε τον δήμο Θεσσαλονίκης μέρος του προβλήματος και όχι μέρος της λύσης.

Αφ' ετέρου υποστήριξε ότι για τη λύση την πολιτική, θα πρέπει να ακολουθηθεί θεσμική διαδικασία και συγκεκριμένα ο κ. Καλαφάτης προτείνει τη σύγκλιση ειδικής συνεδρίασης στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, πρόταση που κατέθεσε και στον αναπλ υπουργό Δημοσίων Έργων Χρ. Σπίρτζη, ο οποίος την αποδέχθηκε και θα την προωθήσει.

«Θα ζητήσουμε την έμπρακτη βούληση της Πολιτείας για την εκτέλεση του έργου. Θα ζητήσουμε τη διαβεβαίωση της κυβέρνησης για διασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου. Θα καταθέσουμε επίκαιρη ερώτηση για το τι έγιναν τα αποθεματικά του μετρό», είπε.

Καλφακάκου: Πάμε για το 2020

«Η κυβέρνηση πρέπει να λύσει το θέμα του μετρό, αλλά να μη ξεχνάμε τις ευθύνες των προηγουμένων κυβερνήσεων», τόνισε η γραμματέας του δημοτικού συμβουλίου και επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη - Ανοικτή Πόλη», Ρέα Καλφακάκου.

Από το 2006 ως σήμερα έγινε μόλις το 35% του έργου και εκταμιεύτηκαν 350 εκατ. ευρώ, ενώ μέσα στην επόμενη τετραετία θα πρέπει να εκτελεστεί το υπόλοιπο 65%
Η κ. Καλφακάκουν εκτίμησε ότι με βάση τις αποφάσεις της Διαιτησίας, επιδικάζεται για τον ανάδοχο το 30% των απαιτήσεών του , το οποίο σημαίνει ότι θα πρέπει να του καταβληθούν περί τα επιπλέον 180 εκατ. ευρώ.

Το έργο θα πρέπει να μπει στις ράγες ενός πολύ συγκεκριμένου και αυστηρού χρονοδιαγράμματος, ενώ θα πρέπει επίσης να συσταθεί μία Επιτροπή Κοινωνικού Ελέγχου για την παρακολούθηση του έργου.

Η κ. Καλφακάκου τέθηκε υπέρ της αποζημίωσης των μετρόπληκτων καταστηματαρχών και ελευθέρων επαγγελματιών, λέγοντας ότι τα 10-20 εκατ. ευρώ, είναι ψίχουλα μπροστά στο 1,1 δισ. του προϋπολογισμού του έργου.

Στη συνεδρίαση ο δημοτικός σύμβουλος Γ. Δελλής μίλησε για εκβιασμό του εργολάβου, που διεκδικεί περισσότερα χρήματα, η κ. Ελεάνα Ιωαννίδου της παράταξης "Γειτονιές σε Δράση", είπε ότι το μετρό είναι "έγκλημα" για την πόλη γιατί σχεδιάστηκε για να γίνει πρόχειρα και να εξυπηρετηθούν συμφέροντα, έθεσε δε γενικότερα ζητήματα συγκοινωνιών και μεταφορών στη Θεσσαλονίκη, κάτι που υποστήριξε και ο Γ. Ρακκάς της παράταξης "Μένουμε Θεσσαλονίκη", ο οποίος ζήτησε γενική κινητοποίηση της πόλης, προσθέτοντας ότι κύριος του έργου θα έπρεπε να είναι μία εταιρεία σαν την Εγνατία Οδό ΑΕ

Διακομματική κινητοποίηση ζητεί το ΕΚΘ

Λύση στο πρόβλημα του Μετρό, θα πρέπει να επιδιωχθεί από μία διαπαραταξιακή, διακομματική κινητοποίηση που θα ζητήσει την παρέμβαση της κυβέρνησης,  είπε ο πρόεδρος του ΕΚΘ Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης ο οποίος υποστήριξε ότι με αυτή τη συντονισμένη ενέργεια, λύση μπορεί να βρεθει «μέσα σε δύο μέρες», καθώς και ο ίδιος ο εργολάβος ξέρει καλά ποια ποσά επιπλέον ποσά μπορεί ρεαλιστικά να πάρει, πέραν της σύμβασης,

«Είμαι ευτυχής ότι στη σημερινή συνεδρίαση δεν είναι παρών ο κ. Τσίτουρας της Αττικό Μετρό ΑΕ, γιατί μας έχει φλομώσει στα ψέμματα και στις υοσχέσεις χωρίς αντίκρυσμα», πρόσθεσε ο πρόεδρος του ΕΚΘ λέγοντας ότι βάσει του άρθρου 43 του ν.3669, μπορεί να άμεσα να συσταθεί μία Συμβουλευτική Επιτροπή Παρακολούθησης του έργου με εκπροσώπους των ΟΤΑ και σχετικών με το αντικείμενο φορέων.

«Έντιμο συμβιβασμό» προτείνει το ΤΕΕ/ΤΚΜ

Το λιγότερο δύο χρόνια θα απαιτηθούν για την επανεκκίνηση του έργου, αν αποχωρήσει ο εργολάβος και επαναδημοπρατηθεί η κατασκευή της βασικής γραμμής, εκτίμησε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας , Πάρις Μπίλλιας ο οποίος μάλιστα υποστήριξε ότι υπάρχει φόβος, η ΕΕ, να απαιτήσει την επιστροφή κονδυλίων από το συνχρηματοδοτούμενο έργο.

Υπάρχει όμως και ο φόβος να «παγώσει» και η επέκταση προς Καλαμαριά, αφού το τμήμα αυτό δε θα μπορεί να τεθεί σε λειτουργία.

«Το μόνο που μένει είναι ένας έντιμος συμβιβασμός μεταξύ αναδόχου και Αττικό Μετρό ΑΕ», είπε ο κ. Μπίλλιας, ενώ ζήτησε από τη δημοτική αρχή Θεσσαλονίκης να παραιτηθεί από την προσφυγή στο ΣτΕ καθώς έχει αποδειχθεί ότι οικονομο-τεχνικά ο σταθμός «Βενιζέλου» μπορεί να κατασκευαστεί μόνο αν απομακρυνθούν προσωρινά οι αρχαιότητες.

Για την επίλυση δε των διοικητικών αδυναμιών του έργου, ο κ. Μπίλλιας πρότεινε την τοποθέτηση ενός εντεταλμένου συμβούλου στη Θεσσαλονίκη.

«Οχι» στην επαναδημοπράτηση

¨Μέσα στις λαμαρίνες¨ ο επαγγελματικός κόσμος της Θεσσαλονίκης αναστενάζει και καταστρέφεται, είπε ο πρόεδρος του ΕΕΘ Μιχάλης Ζορπίδης, τονίζοντας ότι οι επαγγελματίες δεν θέλουν επαναδημοπράτηση του  έργου του μετρο.

¨Φάγαμε πολύ παραμύθι όλα αυτά τα χρόνια. Υπογράψαμε μνημόνια συνεργασίας για να στηριχθούν οι επιχειρήσεις που πλήγονται, αλλά δεν έγινε το παραμικρό.
¨Θέλουμε οι βουλευτές να φέρουν το θέμα στη Βουλή. Θέλουμε να τοποθετηθεί επίσημος διαπραγματευτής μεταξύ αναδόχου και Αττικό Μετρό ΑΕ, Θέλουμε να μπεί εντεταλμένος σύμβουλος στη Θεσσαλονίκη για να δίνονται γρήγορα και επι τόπου λύσεις¨.

Φιλιππίδης: Να βοηθήσει και ο Δήμος

Όσες επιχειρήσεις βρισκονται στον άξονα του μετρο καταστράφηκαν και όσοι ήρωες ακόμη λειτουργούν είναι στα πρόθυρα της καταστροφής, είπε ο πρόεδρος του ΕΣΘ Παντελής Φιλιππίδης, ο οποίος όμως  ζήτησε άμεσα την υποστήριξη της αγοράς από το Δήμο.

Συγκεκριμένα είπε ότι θα πρέπει να απαλλαγούν από τα δημοτικά τέλη οι επιχειρήσεις από το σταθμό και ώς τη Μαρτίου, όλες οι επιχειρήσεις που βρίσκονται στον άξονα του μετρό, στο επίπεδο του δρόμου αλλά και στους ορόφους , ενώ θα πρέπει να φωτιστεί επαρκώς όλη αυτή η περιοχή γιατί τα κρούσματα των εγκληματικών ενεργειών στις περιοχές των εργοταξίων έχουν πληθύνει.

Ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκος Βαλεργάκης, υποστήριξε ότι η διεύθυνση αλλά και η διοίκηση του έργου θα πρέπει να βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη.

Η επαναδημοπράτηση του έργου της βασικής γραμμής, θα ανοίξει μία χρονοβόρο διαδικασία, οπότε θα πρέπει να αναζητηθεί λύση στο πλαίσιο της παρούσας σύμβασης αλλά εντός ορισμένων πολύ συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων.  Μάλιστα, ο κ. Βαλεργάκης  πρότεινε δύο εξειδικευμένους φορείς, το ΔΣΘ και το ΤΕΕ/ΤΚΜ να αναλάβουν την νομική και την τεχνική υποστήριξη του έργου , αντίστοιχα.

Την πρωτοβουλία του Δήμου υποστηρίζει και το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, όπως δήλωσε το μέλος της διοίκησης Εμ. Σφουγγαράς, ενώ στην ίδια γραμμή κινείται και ο ΣΒΒΕ, ενώ όπως είπε ο υπεύθυνος του Τμήματος Μελετών Χρ. Γεωργίου, θα πρέπει να δοθεί μεγάλη έμφαση σε εκτέλεση βάσει αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων. 

Η κατασκευή του Μετρό, θα είναι πολύ σημαντική και για τη ΔΕΘ- Helexpo, που βαδίζει στο δρόμο της διεθνοποίησης, είπε ο πρόεδρος της Τάσος Τζήκας, ο οποίος είπε ότι η πόλη θα πρέπει να παρακολουθεί στενά το έργο για να εφαρμόζονται τα νέα χρονοδιαγράμματα εργασιών.

Την μεγάλη διαφορά μεταξύ του πως προωθούνται τα έργα υποδομής στην Αθήνα και την περιφέρεια, έθιξε ο κ. Αλ. Μανδρίνος, γ.γ. της Ένωσης Ξενοδόχων, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι "το λεκανοπέδιο έχει γίνει σουρωτήρι από τις σήραγγες του μετρό και εμείς, στη Θεσσαλονίκη, μείναμε με πέντε τρύπες".


Περιπέτεια η επαναδημοπράτηση

Πρέπει οπωσδήποτε να αποφευχθεί η διάλυση της σύμβασης και η επαναδημοπράτηση του έργου, γιατί μία τέτοια εξέλιξη θα ήταν εξαιρετικά χρονοβόρα και με κόστος, είπε ο δήμαρχος Αμπελοκήπτων και πρόεδρος της ΠΕΔ Κ. Μακεδονίας , Λάζαρος Κυρίζογλου.

Ο κ. Κυρίζογλου υποστήριξε την πρωτοβουλία και πρόταση του Γιάννη Μπουτάρη για το Μετρό, αλλά δεν παρέλειψε να πει ότι το μετρό στη Θεσσαλονίκη έχει παγώσει όταν το μετρό της Αθήνας ,,,τρέχει.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Αμανατίδης είπε ότι το μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί υπόδειγμα για την παθογένεια του συστήματος εκτέλεσης δημοσίων έργων, παθογένειας που θα επιχειρήσει με νομοθετικές παρεμβάσεις να αντιμετωπίσει η νέα κυβέρνηση.  Το μετρό ¨ήταν ένας κόμπος από την αρχή¨ πρόσθεσε ο κ. Αμανατίδης ο οποίος δήλωσε ότι θα υποστηρίξει την πρόταση Καλαφάτη, για συζήτηση στην Επιτροπή  Παραγωγής της Βουλής , έχοντας όμως επεξεργασμένη πρόταση και για λύση του προβλήματος.

Παράλληλα, πρόσθεσε, θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα και να επαναπροσληφθούν οι απολυμένοι του Μετρό.

Φάμελλος¨ Όχι σε εξωδικαστικό συμβιβασμό¨

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος είπε ότι θα πρέπει να αφήσουν κάποιοι τα πολιτικά παιχνίδια στη πλάτη του μετρό. Τόνισε ότι δεν θα πρέπει, παρελκυστικά, να ανοίγουν συζητήσεις για άλλα έργα , μα θα πρέπει να δοθεί η έμφαση σε αυτό. ¨Να υπερασπιστουμε την ολοκλήρωση του έργου και μέσα από αυτή το δημόσιο συμφέρον¨, ενώ τάχθηκε κατά ενός εξωδικαστικού συμβιβασμού. 

Πέραν αυτού, ο κ. Φάμελλος δήλωσε ότι η τοποθέτηση των κονδυλίων του μετρό σε λογαριασμό στην Τράπεζα της Ελλάδος, δεν σημαίνει επ' ουδενί ότι το έργο χάνει τη χρηματοδότησή του που είναι εξασφαλισμενη.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τριαντάφυλλος Μηταφίδης αναγνώρισε ότι "βρισκόμαστε μπροστά σε αδιέξοδο και ή θα ακυρώσουμε το έργο ή θα διορθώσουμε κάπως τις πληγές του", ενώ ζήτησε και άλλη στάση από την πόλη απέναντι στο κράτος της Αθήνας λέγοντας" η πόλη έχει την πολιτική ευκαιρία να ορθώσει επιτέλους το ανάστημά της".

Για την Δέσποινα Χαραλαμπίδου, βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, "το αόρατο έργο του μετρό" είναι μία ακόμη απόδειξη του ελλειπούς σχεδιασμού των μέσων μαζικής μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη.

Υπέρ της πρότασης τάχθηκε η βουλευτής Του Ποταμιού Χριστίνα Ταχιάου, η οποία όμως είπε ότι η Θεσσαλονίκη δεν χρειάζεται μόνο το μετρό αλλά και άλλα έργα.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Σάκης Βαρδαλής, είπε ότι υπάρχει άλλος τρόπος να γίνει το έργο, για να μη το πληρώσει ο λαός διπλά και τριπλά, αν το έργο κατασκευαστεί με ευθύνη του κράτους. Ωστόσο σε αυτή τη φάση, έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην υποστήριξη εργαζομένων και επαγγελματιών. 

Σύντομες τοποθετήσεις έκαναν στο τέλος της συνεδρίασης οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στο μετρό, του σωματείου των οικοδόμων και των μικρών επιχειρήσεων.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ